.

.

Monday 10 March 2014

Evolusi Jordan Henderson Apabila Henderson tiba di Anfield pada musim panas tah...

Unknown   at  08:38  No comments

Evolusi Jordan Henderson



Apabila Henderson tiba di Anfield pada musim panas tahun 2011 daripada Sunderland dengan harga £20 Juta,banyak jangkaan hebat diberikan kepadanya.



Pada Henderson,Kenny Dalglish telah pon mendapatkan seorang pemain muda yang telah menunjukkan aksi hebat semasa beraksi dengan Sunderland dan juga memainkan peranan penting dalam membantu Sunderland menamatkan liga pada kedudukan ke 10 - kedudukan terbaik mereka sejak tahun 2001.



Tumpuan mula diberikan kepada Henderson dan nilai perpindahan besar sebanyak £20 juta juga tidak membantu.Dan boleh dikatakan bahawa nilai perpindahannya yang tinggi menjadi punca utama dia sentiasa berada dalam kesebelasan utama Liverpool untuk musim pertamanya di Anfield,biarpon persembahannya ketika itu tidak begitu meyakinkan.



Ianya merupakan tahun yang besar buat Henderson dan ianya merupakan cabaran yang berat buat seorang pemain muda yang tiba di Anfield dengan nilai perpindahan yang tinggi.



Musim panas tahun 2012 merupakan titik perubahan evolusi Henderson di Anfield,Henderson kembali bangkit setelah satu ketika hampir dijual ke Fulham semasa ketibaan Brendan Rodgers di Anfield.



Rodgers tiba di Liverpool dengan pelannya tersendiri dan juga perancangan bagaimana corak permainan yang mahu diterapkan di Liverpool dan juga bagaimana ianya mahu dilaksanakan.



Henderson ketika itu mempunyai peluang untuk menyertai Fulham sebagai sebahagian perjanjian yang menyaksikan Clint Dempsey berpindah ke Liverpool.Tawaran untuk meninggalkan Liverpool setelah hanya semusim berada di Anfield mengejutkan Henderson dan dia pantas menolaknya dan memutuskan untuk kekal berjuang mendapatkan tempatnya di Liverpool,dan dengan bimbingan Brendan Rodgers dan staf-stafnya Henderson kini merupakan salah seorang pemain penting bagi skuad Liverpool.



Mempunyai keinginan untuk memperbaiki setiap aspek permainannya,daripada segi kecergasan,hantaran dan juga berjumpa dengan ahli psikiatri kelab Dr Steve Peters untuk akhirnya berjaya membuang tekanan nilai perpindahan besar yang sentiasa membelenggunya dan kini menjadi salah seorang watak utama Liverpool.



Setelah permulaan hebat bagi musim 2013/2014,saat pengesahan evolusi Henderson hadir ketika kemenangan besar 5-0 ke atas Spurs di White Hart Lane.Dengan Kapten Steven Gerrard tercedara,Henderson mengambil peluang untuk menunjukkan apa yang beliau mampu lakukan.



Henderson tidak lagi kelihatan seperti pemain yang merasakan bahawa dia tidak layak bermain untuk Liverpool - persembahan hebatnya ketika itu mampu membantu Liverpol menang dengan jaringan lebih besar berdasarkan momentum permainannya.



Semasa pelawanan tersebut,Henderson mencatakan ketepatan hantaran sebanyak 92%,memenangi 100% pertarungan bola di udara dan juga menyentuh bola sebanyak 78 kali - lebih banyak daripada kesemua pemain lain di padang.



Setelah memainkan peranan penting bagi jaringan pertama luis Suarez,Henderson juga berjaya mendapatkan gol untuk dirinya sendiri melalui volley cantik ketika mana pemain lain mungkin mengalami kesukaran untuk melakukannya.



Komitmen dan juga keinginan Henderson untuk menjadi pemenang bertepatan dengan falsafah permainan yang ingin diterapkan Brendan Rodgers.Henderson mempunyai kesungguhan untuk mengawal bahagian serangan dan juga bahagian pertahanan dan ianya juga turut dibantu oleh faktor stamina tinggi yang dimiliki Henderson.



Henderson mempunyai permulaan karier berliku sepanjang tiga tahun kehidupannya di Anfield.Tapi kini Henderson kelihatan seperti seorang pemain yang berbeza dan dia juga akan menjadi watak penting bagi skuad Liverpool dan England untuk tahun - tahun akan datang.Evolusi ini juga akan berterusan dan ianya mengujakan untuk dilihat.



KPLM Wasabi







petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.