.

.

Saturday 12 April 2014

Non Liverpool .... Tactical Saturday bersama KPLM Untuk bacaan sambil rehat ......

Unknown   at  12:00  No comments

Non Liverpool ....

Tactical Saturday bersama KPLM

Untuk bacaan sambil rehat ...



Match EVEARS (3-0) Goodison Park



Analisis Taktikal yang Unik



Roberto Martinez Tactical Analysis Vs Arsenal

Bandar Liverpool terus menjadi badi Arsenal musim ini. Kunjungan mereka ke bandar ini musim ini telah diberi hadiah 8 bolos dan 1 gol saja. Saya tertarik dengan taktikal seorang lagi manager yang saya rasa lebih layak dari Moyes untuk duduk di dugout Old Trafford.



1. Martinez formasi



Agak mengejutkan bila Martinez tampil dengan formasi 4-2-3-1 .

Naismith yang selalu duduk di bench telah diturunkan dalam big game ini. Mirallas dan Lukaku (CF) bermain sayap.

Percayakah anda kalau saya kata Martinez tidak menggunakan CF ??

Lukaku ??? dia main sayap la....



2. False 9...

Naismith ialah false 9 dia berada di belakang Lukaku , yang kelihatan lebih kedepan tapi dia berada di sayap. Mungkin saya katakan itu posisi &039;CF dari sayap kanan&039;. Boleh tak??

Osman dan Barkley pula bermain role no.1o dibelakang Lukaku , bukannya Naismith.Sebab itu saya kata Naismith ialah false 9 berdasarkan kedudukan dia sentiasa di belakang Lukaku sedikit dan di atas Mirallas..Lukaku pula bermain role no.9 atau CF walaupun dia berada di sayap kanan. Ingat , no.10 selalunya ialah &039;feeder&039; / assistant kepada CF dan bukannya False 9 . False 9 itu sendiri dah ala no 10 .



3. Wing attack



Everton memanipulasi fullback arsenal yang suka naik dengan melakukan serangan dari kedua dua sayap dengan kelajuan dan fizikal terutama Baines. Di tengah pertarungan fizikal jelas milik Everton ,

Arteta vs Osman/ barkley

Flamini yang out of form vs Barry

sudah cukup menceritakan keperitan Arsenal di tengah. Adakah Martinez membuat taktaikl pelik hanya untuk game ini , tunggu dan lihat kalau ada lagi taktikal ini di masa datang , saya yakin tak ada....



Apa Martinez buat

Monreal slow - letakkan lukaku di sayap tapi peranan dia lebih sebagai no.9

Vermaelen dan Mert di tengah tidak mampu mengawal Naismith kerana false 9 terlalu kerap berubah posisi. Dan saya yakin Vermaelen diarahkan mengawal Lukaku sebelum perlawanan , tapi nak kawal macamana bila Lukaku menyerang di posisi monreal.



4. Go And Get Them



Falsafah yang digunakan Wigan untuk mengalahkan team team hebat berberapa musim lepas dan panik untuk kekal di BPL.

Taktik ini bermaksud mereka akan sentiasa mengejar dan mengejar lawan. Martinez melihat rata rata pemain arsenal seperti Arteta , Giroud , Rosicky , Flamini , Mertesacker, dan Cazorla boleh dilemahkan dengan desakan seperti ini.

Everton memiliki tenaga yang cukup untuk berbuat begini.



Ketika menentang Liverpool mereka gagal kerana purata usia pemain Liverpool sukar untuk diletihkan.

Ia menggunakan stamina Luar biasa .Tetapi Everton terlalu energetic , dengan Barry mengkordinasi permainan tengah dengan baik. Bila pemain yang ada di padang kelihatan mula letih Mratinez menyuntik tenaga pasukannya dengan memasukkan lebih tenaga dengan McGeady , Delofeu dan Barkley masuk untuk mengekalkan konsistensi tenaga mereka.



Imagine , Martinez sepatutnya memasukkan pemain lebih defensive kettika menduahului terutamanya berhadapan dengan team seperti Arsenal ,tapi dia tak buat sebab dia nak energy di atas akan menghentikan build up arsenal dari flamini / arteta...

Martinez dilihat senagaja meletakkan Barkley dari simpanan dan masuk bila Arsenal dah letih dan bukanya pemain pertahanan .



5. Giroud???



Giroud mungkin antara sebab terpencil kenapa Arsenal tak mampu membalas,Giroud terlalu bergantung kepada hantaran sitter dari rakan dan dia sangat jauh bezanya degan Naismith masa itu , Lukaku tak payah cerita la . Patutlah Arsene sanggup tambah lebih $1 untuk membeli Suarez. Ramai striker number 9 sejati seperti Nistlerooy , Berbatov , Demba Ba (newcastle) mereka klinikal bila dalam box dan tak perlu bagi sitter untk buat gol tapi bukan Giroud. Arsenal dah terbiasa dengan striker seperti Henry RVP Bergkamp yang cukup klinikal dan boleh mencipta gol .



Everton mungkin akan mengiringi Liverpool ke CL night musim depan , so terang benderang bandar Liverpool.

Yang pasti Martinez dengan team yang ada , memang hebat....dia antara jurulatih yang memiliki taktikal menarik .



p/s: swansea memang lubuk manager bagus..hehe



kplm

axello







petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.