.

.

Friday 16 May 2014

Beza Antara Attacking Midfielder dan NO.10 Dari segi posisi , ATM dan No.10 tak...

Unknown   at  01:50  No comments

Beza Antara Attacking Midfielder dan NO.10



Dari segi posisi , ATM dan No.10 tak banyak sangat beza cuma ada berberapa aspek kecil yang memisahkan peranan itu . Tapi , bak kata orang putih Less Is More.



1. Kedudukan.



AMF dan No 10 berada di tengah dan belakang no.9 / CF



AMF boleh berada deeper atau higher berdasarkan taktikal. Jika taktikal menggunakan 3 centre midfielder (termasuk AMF). AMF akan berada di higher line . Jika dalam sistem 2 cmf (termasuk AMF) . AMF akan berada deeper. Ini bermaksud tiada garis panduan tertentu di mana AMF berada. Gerrard di zaman Rafa bermula dari deeper line / centre circle . Begitu juga Lampard. Manakala pemain seperti Silva lebih suka berada di Higher line. Dalam sistem classic 4-4-2. Tugas AMF dipegang oleh box to box kerana cuma 2 pemain tengah. Ini memerlukan stamina yang tinggi.



NO. 10 pula juga berada di tengah tapi dia berada di belakang no9.Sistem no.10 biasanya digunakan dalam sistem 1 striker / target man. Tapi dalam bolasepak modern ada jurulatih gemar menggunakan no.10 sebagai false 9 dan memansuhkan striker. Seperti Barcelona. Pemain yang bermain no.9 sebenarnya pure no.10 yang diapit 2 second striker kiri kanan . No.10 akan generate energy untuk sedaya upaya ke atas. Lupakan dulu pasal no.10 sebagai false 9. Kita cerita pasal basic no.10 saja boleh tak. No.10 dalam erti kata lain berbeza dengan no.10 bukan kerana dia berada higher kerana AMF pun boleh berbuat begitu sebaliknya kerana no.10 berada di "HOLE".



Istilah hole bermaksud satu ruang dicelah CMF/DMF dan CB pihak lawan.



2. Passing Attitude.



AMF lebih aktif passing berbanding no.10 yang diberi lesen untuk melakukan gol tanpa perlu rasa bersalah terhadap no.9 . Sebab itu no.10 &039;benci &039; akan sistem target man striker yang terlalu menunggu servis kerap. Giroud di Arsenal kurang selesa dengan walcott bila bermain n0.10 tapi dia ok dengan Ozil yang memang AMF. no.10 pula lebih kepada involve di final third bersama no.9 . No.10 biasanya lebih kepada creative killer passer dan AMF lebih kepada Long Ranger dan good passer.



3. Attacking Attitude



AMF bermaksud dia menjadi pembantu di final third atau mengawal luar kawasan final third lawan bila menyerang tapi dia tidak aktif ke dalam kotak final third. Dia cuma akan masuk jika dalam situasi 3 vs 3 / 2 vs 2 . Sementara no.10 memang diinject dengan sikap suka melakukan mazy movement di final third . No.10 lebih agile dan sukar dijangka.Mereka biasanya bukan pemain yang bermain direct football. Decision making mereka based on imagination dan Vision dan bukan taktikal. Berbeza dengan AMF , decision making berdasarkan taktikal dan availbility no.9 . Maknanya AMF cuma akan shoot jika no.9 dikawal dan berada di out of position atau no.9 tak ada di depan , atau AMF itu berada di zon selesa untuk melakukan gol . No.10 lebih selfish , bila bola di kaki dia akan menentukan flow attacking shape. Jadi no.9 perlu bersedia untuk benda tak dijangka misalnya kemungkinan no. akan melakukan simple airbone pass atau bola hantaran dengan sungkitan dan passing ke off marking area dan bukan direct pass. Coutinho ialah contoh terbaik dalam pasukan Liverpool sekaranag.



4. Defending.



Kedua-duanya tak diterap dengan mod ini sebenarnya, jadi defending biasanya akan lemah kecuali box to box play midfielder seperti Hendo.



5. Formasi terbaik ?



AMF - 4-5-1 No.10 - 4-2-2-1-1 Itu adalah posisi paling digemari mereka namun ia tak bermaksud mereka tak boleh bermain formasi lain. Formasi diatas ialah formasi yang memang memaksimumkan fungsi AMF /No.10.



6. Antara Best Reference BPL Season 13/14 No.10 Coutinho , Oscar , AMF Yaya toure (box to box) , Eriksen Ini nota ringkas saja , dan sebarang pendapat sila ajukan dengan rasional walaupun anda cuma skodeng skodeng di page ini.



kplm

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.