.

.

Thursday 31 July 2014

Penalty Takers ! Right Footed Or Left Footed ? Mana kebarangkalian lebih tinggi...

Unknown   at  18:33  No comments

Penalty Takers !

Right Footed Or Left Footed ? Mana kebarangkalian lebih tinggi untuk melakukan gol ?



Saya selalu melihat pemain yang menggunakan kaki kiri akan lebih banyak gagal melakukan tugasan ini. Itu yang saya observed , tapi sebenarnya ramai penalty taker kaki kiri yang bagus cuma perasaan itu cuma wujud bila kerapkali pemain kaki kiri akan menjadi mangsa GK.



Berdasarkan kajian di Amerika , pemain kaki kanan dan kiri memiliki kebarangkalian menjaringkan gol yang sama cuma yang membezakan mereka ialah faktor GK! Wow !!!.



Kanan merupakn gen dominan dan kidal adalah resesif. Ramai yang tak tahu sebenarnya goalkeeper yang kanan akan lebih selesa dan lebih more powerful and strenght untuk melompat ke sebelah kiri. Dalam hal ini , pemain sama ada kanan akan kiri akan lebih gemar melakukan sepakan secara songsang atau inside curl berbanding outside curl dalam keadaan rendah .

Yang kanan akan memilih sudut kiri (tangan kanan GK) dan yang kidal akan lebih suka memilih arah kanan (tangan kiri GK)

Inside curl adalah sepakan yang lebih senang dikawal berbanding outside curl yang lebih berpotensi untuk meliar.



Sesuatu yang di Malaysia mahupun di negara lain ni tak pernah ambil peduli ialah sifat GK sama ada dia dominance atau resesif / kidal.



Tapi ini bukanlah alasan utama peratusan kalah shotout akan tinggi bila ramain kidal . Cuma nak bagitahu , GK yang kebanyakkannya kanan akan lebih kuat untuk melompat ke arah songsang mereka . Jika GK itu kidal seperti Reina dan Cech , inilah puncanya kenapa mereka kelihatan lebih bagus dari GK kidal dalam mengahadapi penalti daripada majoriti kaki kanan.



Namun yang penting ialah teknik dan kemahiran dan teknik individu . Robin Van Persie suka menggunakan Outside curl untuk menewaskan GK dan pemain seperti Riise dan Carlos pula jenis yang gunakan speed , arah soal kedua. So jika anda kaki kidal , anda perlu berlatih lebih agar tidak mengharapkan inside curl ke sidut sisi bawah semata mata. Yang pasti tembak saja top angel sebab sangat rendah kebarangkalian GK dapat buat save.



SEKIAN SELAMAT MENGKAJI GK SEBELUM MEMILIH SAPA NAK TENDANG JIKA ADA 2 CALON YG 50/50.



kplm

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.