.

.

Friday 31 October 2014

Alvaro Arbeloa Pemain yg memiliki badan yg bukan fizikal seorang solid defende...

Unknown   at  03:52  No comments

Alvaro Arbeloa



Pemain yg memiliki badan yg bukan fizikal seorang solid defender namun berjaya membuktikan , defending bukan soal fizikaliti semata mata sebaliknya perlukan brain and good senses.



Antara pemain yg menjadi piliham Rafa dalam skuad. Dia boleh bermain 2 posisi dengan baik. Pada awal kemunculan dia di Liverpool, dia banyak bermain Left back sehinggakan saya syak Rafa yg terkenal dengan mengkonversi (conversion) pemain mungkin akan menjadikan dia sebagai left back. Pemain multipositional ini telah menjadi sebab utama Rafa mampu meletakkan Liverpool dalam kelompok Big Four walaupun dengan masalah dana dari pemilik. Arbeloa Menerima Call Up spain dan turut digunakan Aragones sebagai Left back dan Centre back.



Rafa memang bukan peminat Riise dalam disiplin bertahan. Rafa lebih suka Riise dalam urusan attacking di wide. Dengan Riise yg out of form dan Aurellio yg injury prone, Rafa banyak menggunakam Arbeloa . Hinggakan bila Riise dan Aurellio available pun kelihatan Rafa masih menggunakan arbeloa . Sebelum kedatangan Johnson, Arbeloa terus menjadi right back pilihan at selepas pasca Finnan. Yg pasti Arbeloa adalah complete defender dari segi positioning. Boleh beraksi di 2 sisi fullback dan Center back.



Play With Intelligent !



Arbeloa adalah master dalam Shadow play defending. Dia bukan tackler mahupun duel winner. Namun dia mampu menghalang pemain lawan melakukan sesuatu dengan Sudah. Positioning dia dalam mengawal dan mendesak adalh kunci kepada defending with brain. Shadow play bermaksud , me&039;layan&039; dan mengawal serangan lawan secara zonal dan jarak tepat.



Kau Pergi Jua



Konflik dengan Vice Captain mungkin antara sebab utama Arbeloa meninggalkan Liverpool. Sisi episode hitam yg kita mahu lupakan. Dia pergi atas alasan peribadi dan bukan kerana masalah attitude mahupun masalah pasukan. Dengan Madrid datang mendekati beliau, dia memilih utk pergi. Yang pasti dia tetap Reds.



kplm

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.