.

.

Wednesday 15 October 2014

Suso ! the modern 10 Do we really need him ??? Satu soalan yg ramai akan jawab...

Unknown   at  16:19  No comments

Suso ! the modern 10



Do we really need him ???



Satu soalan yg ramai akan jawab ya!. Suso ditandatangani Benitez atas kapasiti Future playmaker. Tapi sayang dia tidak mendapat peluang yg dimiliki Sterling. Suso adalah playmaker modern football dengan classic no. 10 style. yg lokasi positioning dalam padang ialah di no.10.

Dalam era zaman selepas 80-an, evolusi bolasepak dunia sangat mengutamakan no.10. Maradona antara the greatest no.10. Namun ,no.10 zaman dulu adalah anchor man. Dialah yg paling banyak pakai tenaga kerana perlu sentiasa belari dan cuba melakukan gol. No.10 era klasik memiliki lesen besar utk tamak. Mereka biasanya memiliki titik graviti rendah dan lincah.



Namun era moden,no.10 turut boleh dimainkan pemain berbadan kecil dan tidak kuat fizikal . Spain antara negara yg memulakan evolusi ini. Mereka mengutamakan vision football daripada dribling no.10 . David Silva , Juan Mata antara contoh pemain no.10 moden Suso antara kelompok yg terlibat dalam era pembangunan itu. Modern no.10 tak berlari banyak, mereka akan release pass dengan cepat dan memiliki judgemnent yg luar biasa ke atas flow permainan dan pergerakan di blind spot yg mereka tak nampak ,cuma pakai instinct. Imaginasi mereka luar biasa.

Suso memiliki ciri ciri itu. Tapi sayang, Coutinho adalah pilihan utama. Yg pasti , Suso perlu meyakinkan BR dengan vision play selain daripada kemampuan menjaringkan gol.



Do we need him?

In my opinion YES!

Tapi adakah dia sanggup bersabar setelah sekian lama?

Dan adakah BR serious menjadikan Suso sebagai no.10 setelah coutinho sendiri kerap disimpan dan bermain di CMF kerana Sterling memiliki statistik lebih baik di no.10 musim ini. Sterling adalah classic style no.10.



Ituh intipati yg akan menjadi pengaruh utama masa depan dia!.



kplm

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.