.

.

Monday 10 November 2014

GLEN JOHNSON. KITA MEMBUANG MASA UNTUK DIA ATAU SEBALIKNYA? Satu kupasan tanpa...

Unknown   at  21:56  No comments

GLEN JOHNSON.



KITA MEMBUANG MASA UNTUK DIA ATAU SEBALIKNYA?



Satu kupasan tanpa bias.



by :Axello&064;KPLM :

&039;menulis dalam retorik taktikal dan statitikal bukan prejudis&039;



GLENJOHNSON

Menjadi one of the most blamed player musim ini dan musim lepas. Glen Johnson diserang oleh kritikan kerana statistik

defensive yang sangat rendah dengan kerap melakukan wrong decision. Pemain yang sentias yakin dengan teknik dan ability untuk

bermain daring football dan bukan safe play. Jika dahulu Johnson menjadi sorakan peminat kerana gaya bersahaja itu.

Seklias kembali ke tahun 2009 dimana Rafa dengan mudah membawa Johnson dari Portsmouth sebelum media rasmin berberapa bulan selepas itu bahawa , kelab itu menerima tawaran lebih baik dari Chelsea. Bayangkan Liverpool dengan Undisclosed fees termasuk add based on performance membayar 17 juta untuk Johnson. Turut didedahkan Johnson juga dalam radar revolusi Biru di Manchester untuk batch yg sama dengan Robinho , Elano , Martin Petrov dan ramai lagi. Harry Redknapp mdan Portsmouth mahu menunujukkan penghargaan kepada Johnson yang cukup komited kepada kelab yang dilanda masalah itu dengan memberi kebebasan kepada Johnson untuk memilih. Redknapp mengenali johnson percaya pemain itu masih kekal dengna keputusan awal beliau untuk bersama Reds dan bukan kembali kepada majikan lama dan juga City yg memiliki skuad lebih baik ketika kejatuhan Liverpool era Hodgson. Dirk Kuyt antara bintang yg lantas memuji bisnes Liverpool dengan menyifatkan Johnson akan menjadi big addition kepada skuad.



Johnson "was" The Best Offensive Fullback



Pada musim 12/13 , Johnson berjaya menjadi pemain fullback yang terbaik dari segi disiplin pertahanan dibelakang 3 CB Agger Carragher dan Skrtel. Musim ini antara musim yang baik unuk Johnson. Namun aksinya mulai merudum bermula musim lepas. Banyak melakukan mistake, gagal track back dan quick closing down. Banyak individual error dan sebagainya.Sila rujuk rajah comparison antara season 12/13 dan 13/14, memang merudum.



Musim ini pula dia cuma terlibat dengan 6 perlawanan dari segi defensive dia memang dibelakang Manquillo dari aspek duel. tapi dari segi attacking dan contribution di atas dia lebih baik



Punca Masalah prestasi merudum Glen Johnson.



Sebelum ini saya pernah highlight Mascherano Alonso sebagai punca , namun sebenarnya saya rasa ia buka impak terbesar kerana statistik musim 2012/2013 masih memberangsangkan.

Jadi saya meneliti sedikit taktikal , punca utama ia ketiadaa Carragher ! Persaraan Carragher adalah punca utama masalah ini. Carragher adalah CB yang kerap beraksi di CB kanan dengan mengawal zonal di belakng Johson.



WHY CARRAGHER ??



Style Carragher yang boleh cover righy back area dan CB dalam back 3 ketika Johnson naik menjadi punca kenapa Johson boleh diberikan Lesen untuk malas turun.

Mascherano pula lebih kepada cover CB bila carra ke kanan. Dalam build up dari bawah , carragher kerap offer diri dia di kanan arah corner flag dan meminta bola ari Reina dan menunggu masa yang sesuai untuk start build up. Maksudnya , bila Carra melihat Glen sudah selesa di attacking baru dia melancarkan gerakan atau mengembalikan bola kepada Reina atau pemain midfileder untuk option lain jika option Glen Johnson agak terkepung.



Ketiadaan Carragher bermaksud, Skrtel menjadi gandingan Johnson di kanan. Jelas skrtel bukan &039;game reader&039; tapi dia good worker. Skrtel lebih direct dan stay zonal . Skrtel tidak boleh bermain di area fullback seperti Carragher. Kenapa dalam inverted position menentang Swansea Johnson lebih bernyawa kerana , Toure diturunkan di LCB. Toure adalah organizer serta game reader yg boleh bermain di Fullback area.

Dalam erti kata lain Carragher personalized the organization berdasarkan keperluan.



Itulah rumusan saya , kita tak mungkin dapat memanggil Carragher untuk kembali dari persaraan namun, kita perlukan game organizer dan reader. Antara reason , persoalan penjualan Agger akan dilayan di ruangan komen. Lovren adalah organizer tapi bukan game reader.Namu cara Lovren dipadang lebih membantu Moreno yang juga Offensive fullback berbanding Johnson walaupun persembahan keseluruhan back 4 Liverpool adalah kelaut,



Jelas sekali kes Johnson antara offensive fullback yang sudah terbiasa dengan role offensive sejak di Portsmouth. Dia adalah produk Chelsea yang memang terkenal dengan game organizer dengan offensive fullback. Di England , dia dahulu ada pemain seperti Ferdinand atau Cahill yg boleh membantu di area fullback. Di Portsmouth dia tidak akan diisu dengan offensive role kerana dia adalah key player yng mampu menyumbang sesuatu bila menyerang.



Kesimpulan



Johnson harus di drop kepada second choice buat masa ini atau jadikan dia Winger sebenar untuk memberi lebih option bila bermain wing play.Rafa terkenal dengan kemampuan backroom staf dia yang boleh converting player position tapi BR lebih kepada taktikal dan

bukan teknikal. Walaupun marah geram kepada Glen Jo , namun jauh di sudut hati untuk membenci pemain yang pernah menolak Man City , Chelsea,Real Madrid, Juventus dan Bayern serta berbelas kelab gergasi lain demi Liverpool. Dia sanggup kekal disini walaupun tidak mendapat best combination seperti yg pernah dia miliki. Dikala kejatuhan Liverpool dulu saya sentiasa membuka Intenet dan membelek tajuk belakang akhbar, menunggu sabar agar johnson kekal. Dan dia sentiasa komited untuk kelab ini.Tapi sudah tiba masa dia untuk lebih berehat dan menjadi depth kepada skuad di bangku simpanan. Bukan isu terhutang budi, tapi dia masih ada attribute untuk contribute bila bermain wing.



kplm

axello

axellotactical









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.