.

.

Saturday 21 February 2015

LaporanPrestasi By Axello Anda Masih Percayakan DejanLovren? JamieCarragher...

Unknown   at  21:30  No comments

LaporanPrestasi By Axello



Anda Masih Percayakan DejanLovren?



JamieCarragher pula melihat Lovren akan menjadi pemain penting pada musim hadapan.



Itu kenyataan Carra yang saya sifatkan Lovren masih ibarat mual mual mabuk naik bot baru. Jika sebelum ini dia naik bot yg tak ada tekanan nak laju ke tak, kali ini dia terkejut, bot merah ini agak diluar jangkaan beliau.



Lovren GAGAL melakukan season breakthrough seperti tg diharapkan walaupun dia adalah defender yang paling banyak diberikan peluang pada awal musim berbanding Sakho dan edited CB player Emre Can. Lovren ada testimoni yg kuat musim lepas di BPL.



Lovren mula disisihkan daripada pasukan utama setelah trio SCS berjaya membantu Liverpool lebih merasa apa erti clean sheet. Namun dalam 2-3 game dia dimasukkan seakan akan ada sinar harapan Lovren sudah improve kefahaman berpasukan dan juga tactical Awareness.



Berikut adalah pendapat peribadi saya.



1. Nilai £ 20 juta dan Ekspektasi penyokong.



£20 juta adalah nilai yang dikira world class signing untuk valuasi CB. Itulah tag harga yang dibawa Lovren buat masa ini. Adakah tekanan di Anfield menghambarkan aksi beliau. Bagi saya, ada sedikit sebanyak , expectation yg tinggi menjadi punca. Namun, bagi pemain professional, ia adalah alasan yg paling akhir utk digunakan atau tak payah pakai pun.



*********************************

2. Proses Asimilasi pasukan



Ketika Lovren dipilih menjadi first Choice CB pasukan ini menerima terlalu banyak unsur baru secara teknikal. Ini adalah random First 11 pada masa itu



Mignolet

Manquillo √

Lovren √

Skrtel

Moreno√

Gerrard

Henderson

Coutinho

Sterling

Lallana √



Lihat zonal back 4 . Ternyata 3/4 atau 75% adalah pemain baru dan belum ada pernah bermain bersama.diburukkan dengan tak ada protection di DMF area.



Impak ini turut terkesan kepada Mignolet. Bayangkan Mignolet disuruh memesan makanan 3 budak baru dan cuma Skrtel saja yg dia kenali. Memang susah nak tau menu dan cara mereka makan.



Hampir setiap perlawanan satu persatu pemain dicuba dan disusun ,disilang untuk mendapatkan result namun tak ada impak yg dihadirkan.



****************************************

3. No proper DMF ,low defensive teamplay



Pasukan ini mula lebih baik selepas Disember bila Lucas dan JordanHenderson mula diberi veto sebagai Holding Midfielder utama. Back Liverpool agak offensive di fullback especially area Moreno dan kelemahan pemain di Attacking Line utk track back. ATTACKING LINE terdiri daripada low gravity point player seperti Sterling Coutinho , Markovic dan juga non physical Adam Lallana. Ini memerlukan DMF yg stagnant untuk support kepada low defensive minded player.



Berbeza dengan Man Utd , tak ada Strong DMF pun tak ape, mereka ada pemain seperti Rooney, Valencia yg boleh support defensive duty. Terlalu banyak counter attack dihadapi oleh back 4 . Dan dalam berberapa Tactical Analysis saya, saya gariskan kegagalan mematikan Counter attack lebih awal daripada menyusup ke kotak penalti adalah salah satu punca bolos.



*********************

4. Poor attacking line



Backline Liverpool tak ada la teruk sangat sampai dibelasah 4 gol ke atas. Paling teruk bolos 3 kalau tak silap. Namun kehilangan SaS amat dirasai. Ramai tak sedar defensive line pada masa itu semakin improve namun ,segalanya tertutup oleh poor goalscoring abilities. Saya tak kata defensive line dah bagus tapi saya melihat ada progression yang baik.



***********

5. Team yg Low recoveries utk Individual error.



Antara musuh utama Liverpool pada awal musim. Dikala ada pemain melakukan individual error, pemain lain akan gagal utk recover. Kini bila ada error ataupun backpass bunuh diri, recoveries berpasukan lebib baik dan lebih composure. Dalam suasana serba baru memang akan ada error berlaku tapi jika recover quick, damage akan fapat dikurangkan.

**************

6. Sistem 3-4-3



Ia adalah jalan yang dipilih Rodgers hasil daripada shuffle sana sini unit pemain baru dan isu injury. Sistem ini diwujudkan dikala Lovren bukan pilihan utama. Sistem yg diwujudkan untuk kurangkan impak bola tinggi dan over excessive and agressive attack ke dalam kotak penalti. Lovren yg masih bergelut dalam prestasi dan dilaporkan kurang fit masa itu. Maka gandingan SCS dibentuk, dan ia ternyata adalah pilihan terbaik.



Kini, Rodgers tak mahu ada major changes yg mendadak selepas Sturridge mula dimasukkan dalam &039;clan&039; baru ini. Kini proses memasukkan balo pula. Next mungkin Lovren untuk menolak Can ke posisi prima beliau.



Ingat lagi ayat saya yg paling ramai anti Rodgers tak suka dulu



"PROGRESS SLOWLY BUT SURELY"



So , saya rasa timeline Carra terlalu lama , dan saya nak Lovren buktikan dalam season ini juga. Dia kelihatan menunjukkan adaptasi yg bagus dalam sistem ini. Dalam team yg saya dah kira stabil dengan adanya recognized 11.Saya harap Lovren akan berjaya disini. Ramai player menghidapi simptom hanyut utk first season. Legend Thierry Henry sendiri pun sama. Sakho sebelum ini pernah down juga utk musim pertama.



Sudah menjadi Lumrah bila bolos dan kalah CB adalah individu kedua yg akan dianalisis selepas GK. Walau kadang kadang mistake sebablose ball sewaktu pemain tengah counter attack. Yg pasti saya masih percayakan anda DL!. Saya sifatkan dia bermain dalam pasukan yg huru hara da n masih mencari identiti pada ketika itu.



COMEBACK STRONGER LOVREN



kplm

axello

axellotactical

dejanlovren









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.