.

.

Saturday 21 February 2015

Tactical Analysis By Axello postmacthverdictandanalysis tacticalanalysis Live...

Unknown   at  23:19  No comments

Tactical Analysis By Axello

postmacthverdictandanalysis

tacticalanalysis



Liverpool 1

v

Besiktas 0

LIVBES&064;anfield 19.02.2015



Kemenangan Beharga TheReds Untuk ke Second Leg di Turki.

___________________________

Permulaan.



Liverpool

Bermula dengan rutin 3-4-3 dengan memberi debut Eropah kepada Sturridge dan pemain 19 tahun Jordon Ibe.Penggantungan Markovic menyebabkan Ibe diletakkan di Wingback. Satu langkah bijak untuk expose Ibe kepada posisi

itu sebelum ini. Lallana sekali lagi bermula di atas dengan Sterling yang masih disahkan bukan 90 minutes fit untuk game ini. Allen dikekalkan dengan Hendo di tengah menggantikan absent Gerrard dan Lucas.



Beskitas

kehilangan GK utama mereka menyebabkan mereka menurunkan GK simpanan Gonen. Mereka bermula dengan 4-5-1 dengan sistem target man seperti yang dijangka. Demba Ba kembali dari kecederaan namun tak ada yang special daripada beliau

kali ini.

______________________

Possesion Football.



Seperti biasa , Liverpool menggemari possession football lebih lebih lagi dengan attitude Besiktas yang terlalu menghormati lawan untuk stay deep dan fokus kepada disiplin bila bertahan. Allen dan Henderson berjaya dictacting di tengah dengan

baik pada permulaan namun selepas itu agak hambar terutama Joe Allen. Namun tak terlalu dominan penguasaan bola secarakeseluruhannya.

______________________

Besiktas 5-3-1-1



Besiktas kerap bermain 7-8 pemain di defensive third dan jelas mereka juga bermai defensive tactic 5-3-1-1 sejak awal lagi. Ia mengurangkan kemampuan mereka mencipta sesuatu melalui counter attack bila gao terlalu jauh antara mereka dan memerlukan energy yang tinggi untuk penetrate dari belakang ke depan. Namun sistem ini yang menumpulkan build up liverpool.

Mereka mendesak Liverpool untuk mencuba long range shots yang banyak. Dengan team yang ada, Liverpool tak ada pemain yang reliable untuk buat thunderbolt bukan seperti era Riise-Gerrard-Alonso.

_______________________

Liverpool Soft Pressing



Terlalu soft dan tak cukup fluid. Allen memang terlibat dalam pressing tapi terlalu soft. Cuma simple passes dan bukan keypasses. Coutinho pula sepanjang perlawanan diberikan marking cukup kuat untuk memutuskan hubungan dia

dengan final third. Kesannya , Moreno , dan attacking 3 kehilangan servis.

________________________

Emre Can dan Allen



Dua pemain yang agak low key performance kali ini. Rodgers mendapati Can berberapa kali melakukan individual error. Terlalu casual / bersahaja dalam defending. Allen pula drop dengan 0 tackle sepanjang game. Can ditolak ke DMF / holding role pada masa yang sama untuk membolehkan Can naik membantu pressing. Jadi ia adalah good subs.

__________________________

Liverpool Limited Chances Created.



Setelah berberapa bulan ini Liverpool secara konsisten melakukan chances creation yang banyak. Kali ini amat lack daripada 532 passes (success 434 ) atau 81.6%. Ia adalah jumlah yang tinggi seperti biasa namun cuma 10 keypasses

terhasil.

___________________________

Besiktas All Out Defence vs Liverpool Underground 2-3-5



kerapkali 10 pemain berkampung di kawasan sendiri terutama selepas minit ke 70&039;. Slaven Bilic jelas berpuast hati untuk membawa pulang perlawanan ini dengan goaless draw. Liverpool menambah option serangan dengan memasukkan Sterling setelah Baloteli dimasukkan lebih awal. Moreno-sterling-Sturridge- Balotelli-Ibe di attacking front.

_____________________________

Ibe Memenangi Penalti



Dia memang berhak mendapat MOTM untuk game ini. Dia memiliki game yang baik. Gerakan diognal Ibe sepanjang perlawanan menjadi ancaman. Dia ada skil dan gerakan yang incisive. Dia menjadi ancaman utama di kawasan kiri Besiktas. Dijatuhkan di dalam kotak penalti.

____________________________

Balotelli Penalti



ia adalah world class penalti. Namun ada isu babak tak begitu enak untuk disaksikan. Namun semangat teamwork membolehkan Balotelli berjaya mengatasi pressure. Jangan salahkan Hendo nak ambil kerana mungkin sekarang Liverpool dalam proses nak designated beliau sebaga PK taker. Balotelli tak selalu ada dalam team. Jika Balo , Gerrard dan Lambert out, sapa nak ambil ? So ,jik Hendo ambil PK semalam dan tak gol pun saya accept the fact. Balo memang technically gifted tapi kita masih lack of PK.



______________________________

Tactical Verdict



Ia adalah perlawanan yang bukanlah dalam intensiti yang tinggi. Kualiti menjadi isu kali ini. Mungkin kerana gandingan pemain yang baru bermain bersama. Lovren kelihatan sudah bersedia untuk menggalas RCB dan ini mungkin sesuatu yang positif untuk membolehkan Can bermain di Holding midfielder ataupun memberikan beliau rehat. Can jelas agak kurang energy dan fokus. Tak ada larian deras berterusan kali ini.



Simon Mignolet sangat composure di belakang, judgement ke atas bola tinggi adalah excellent. Dari segi flow perlawanan ia agak soft dan tak ada gerakan tajam/incisive. Jordon Ibe semakin berpotensi menjadi game changer. Besiktas pula terlalu defensif dan tak mahu bermain lebih free flow. Mereka mendapat ruang cukup bila Can dan Allen hilang tumpuan namun option di final third amat terhad dan kerap bermain bola tinggi dan cross kepada Demba Ba.



Perkara yang harus diperbaiki ialah

1. Team Chemistry

2. Kurangkan Long shot yang banyak dan patut lebih patience , Ini cuma Ibe saja yang nampak patience untuk sepanjang game.

3. kembalikan killer key passes melepasi offside line.

4. Respect the captain

__________________________________________



Ada Pandangan sila lemparkan di bawah...



kplm

axello

axellotactical



fb: Axello Tacts









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.