.

.

Saturday 25 January 2014

| Hari Ini Dalam Sejarah | Genap 95 tahun yang lalu, pada tarikh 23 Januari 1...

Unknown   at  22:38  No comments

| Hari Ini Dalam Sejarah |



Genap 95 tahun yang lalu, pada tarikh 23 Januari 1919. Hasil perkongsian hidup seorang lelaki yang bekerja sebagai pelombong bernama Sam, dan isterinya Emily seorang suri rumah. Lahir seorang budak lelaki di Hetton-le-Hole, County Durham, England. Diberi nama Robert Paisley.



Kisah zaman kanak-kanaknya tidak riang bermain ketika itu, kerana selepas meninggalkan zaman persekolahan seawal usia 13 tahun, Paisley mula bekerja membantu keluarga dengan bekerja sebagai tukang batu, pada ketika itu, kumpulan pencari bakat pasukan bola sepak yg menggelarkan pasukan mereka &039;Bishop Auckland&039;, telah menemuinya dan memanggil untuk diserapkan sebagai pemain bola sepak.



20 tahun kemudian, beliau menandatangani kontrak dengan skuad senior Liverpool FC. bergandingan bersama pemain ketika itu seperti Billy Liddell (winger sejati yg lebih muda daripada Paisley) dan pemain otai ketika itu, Matt Busby (bekas pemain MU).



Namun admin bola katakan jika Paisley sekadar pemain Liverpool, mungkin beliau tidak kita kenal dgn lebih arif sebagai LEGEND kerana pengurusannya selama 9 musim bersama Liverpool setelah mengambil alih tampuk pengurusan yang ditinggalkan Bill Shankly amatlah terbekam, terpahat, terpatri atau apa saja bahasa yang bermaksud meninggalkan kesan yang mendalam sehingga hari ini.



Manakan tidaknya, hanya selama 9 musim sahaja, Liverpool telah meraih banyak Piala dibawah kendaliannya iaitu 6 Liga division 1 (kini BPL), 3 League Cup (kini Capital One Cup), 1 Piala UEFA (kini Europa Cup) dan yang paling tidak kita lupa adalah 3 kejuaraan Piala paling berprestij di Eropah iaitu UCL (ketika itu digelar European Cup).



Penghargaan individu yang pernah diraih Paisley adalah dipilih sebagai Pengurusan terbaik tahunan sebanyak 6 kali utk musim 1975/76, 1976/77, 1978/79, 1979/80, 1981/82 dan 1982/83.



Dan jika anda mengaku pencinta atau penggila kelab Liverpool secara tegar, anda perlu tahun bahawa Bob Paisley dilahirkan di LIVERPOOL, bermain utk kelab LIVERPOOL, menjadi pengurus kelab LIVERPOOL dan tidak pernah bermain atau mengurusi mana-mana kelab selain LIVERPOOL.



Jika hari ini Bob Paisley OBE masih hidup, umurnya menjangkau usia 95 tahun.







petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.