.

.

Sunday 16 February 2014

Liverpool membuktikan bahawa mereka bukannya pasukan yang bergantung kepada seor...

Unknown   at  06:23  No comments

Liverpool membuktikan bahawa mereka bukannya pasukan yang bergantung kepada seorang pemain sahaja.



Ramai yang mendakwa bahawa Liverpool terlalu bergantung kepada Luis Suarez sebelum ini.Tapi dalam tahun 2014 secara khususnya,ramai pemain lain yang turut memberikan persembahan terbaik selain Suarez.



Sudah pasti tiada penafian lagi bahawa Suarez merupakan pemain utama Liverpool musim ini,dengan pemain berusia 27 tahun ini telah mengumpul 23 gol dalam 24 penampilan,tidak henti-henti memberikan persembahan individu yang yang mengagumkan dan merupakan antara calon utama untuk memenangi anugerah pemain terbaik tahunan di penghujung musim.



Ada pengkritik yang menyatakan bahawa Liverpool terlalu bergantung kepada Suarez,dan jika tidak kerana prestasi Suarez Liverpool tidak akan berada pada tahap sekarang.Akan tetapi prestasi semasa Liverpool membuktikan sebaliknya,dengan Liverpool menunjukkan bahawa mereka tidak selalunya bergantung kepada Suarez untuk menginspirasikan pasukan.



Sejak permulaan tahun baru,pasukan bimbingan Brendan Rodgers telah pon menjaringkan 26 gol dalam semua pertandingan,dengan Suarez menjaringkan 4 gol,manakala Sturridge telah menjaringkan gol dalam 7 perlawanan terakhirnya sejak kembali sembuh daripada kecederaan,Steven Gerrard telah pon menjaringkan beberapa biji gol dengan kebanyakannya daripada penaltiDan Raheem Sterling,Philipe Coutinho dan Martin Skrtel turut menyumbangkan gol pada saat-saat penting.



Dalam sembilan perlawanan terakhir Liverpool,Suarez cuma menjaringkan tiga gol dengan dua gol datang ketika bertandang ke Stoke dan satu gol ketika menang besar ke atas Everton.



Kenyataan ini bukanlah untuk menyatakan bahawa Suarez sudah tidak sehebat dulu,Suarez masih lagi memainkan peranan penting dalam kemenangan Liverpool ke atas Everton,Arsenal dan terbaru Fulham.Ianya cuma bermakna pemain-pemain lain turut memberi sumbangan kepada pasukan apabila diperlukan,dan tidak hanya bergantung kepada bintang dari Uruguay itu sahaja.



Di sebalik persembahan menakjubkan Suarez,kita tidak dapat menolak andaian bahawa Suarez mungkin akan mengalami kejatuhan prestasi tapi ianya ketika ini ianya kelihatan tidak akan memberi kesan besar kepada Liverpool dan membuktikan ramai pengkritik salah.



Brendan Rodgers sudah pon membentuk pasukan yang mampu menjaringkan gol daripada setiap sudut padang tapi akan sentiasa ada ruang untuk penambahbaikan.



Dalam beberapa tahun terdahulu,Liverpool mungkin kelihatan terlalu bergantung kepada seorang atau dua pemain utama,tapi kini ianya kelihatan berbeza.Sementara jelas kelihatan bahawa Suarez dan Srurridge merupakan ancaman utama kepada pihak lawan,pemain-pemain lain seperti Sterling,Coutinho dan Gerrard turut mampu menyumbangkan gol.



Liverpool ketika ini cuma perlu mengukuhkan pertahanan mereka yang kelihatan agak goyah dan mereka mungkin mempunyai peluang untuk mencipta kejutan dalam perebutan kejuaraan liga.



Ketika ini ada ramai pemain yang memainkan peranan penting dalam skuad Liverpool.



Dan untuk mendiamkan pengkritik yang mendakwa Liverpool adalah &039;one man team&039;,ialah perkara yang bagus.



KPLM Wasabi







petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.