.

.

Saturday 19 April 2014

Bill Shankly... Mungkin ramai diantara kita tidak dapat merasai zaman kegemilang...

Unknown   at  18:49  No comments

Bill Shankly...

Mungkin ramai diantara kita tidak dapat merasai zaman kegemilangan liverpool di bawah kendaliannye..Beliau berkhidmat bersama liverpool selama 15 tahun..disember 1959 hingga julai 1974..Dan selama beliau memimpin liverpool jumlah perlawanan 753 (banyak tue) Menang 393,seri 185,kalah 175..

Tindakan yang pertama di buat olehnye semasa baru mengambil alih jawatan pengurus pasukan adalah &039;membuang&039;24 orang pemain(tranfomarsi dari Shankly)..Dalam musim ketiga di bawah pengurusannye, liverpool berjaya memenangi kejuaraan Divisyen dua liga Inggeris Dan liverpool dinaikkn ke Divisyen satu liga Inggeris..

Tahun 1964 menyaksikan liverpool menjulang kejuaraan Divisyen satu liga Inggeris buat kali pertama dalam masa 17 tahun..Dan ANDA perlu tahu jersi sebelum yang liverpool pakai ialah warna merah dan putih..TETAPI semenjak berjaya menjulang kejuaraan divisyen satu,Bill Shankly telah menukar warna merah dan putih kepada MERAH keseluruhannye..Dan warna ini kekal sehingga Hari ini..(TheReds)..Nampak tak di situ betapa pengaruhnye shankly..Di musim berikutnye liverpool buat pertama kalinye memenangi Piala F.A..Dan pada tahun yang sama beraksi buat pertama kali di benua eropah,hanye sampai di separuh akhir sahaja setelah dikalahkan oleh Inter milan.. Dan selepas itu bermulalah Era&039;Dinasti&039;shankly.. Dari Liverpool menjadi kelab kerdil hingga Menjadi antara pasukan ternama di eropah..Adakah anda kenal Kevin Keegan??beliau adalah salah seorang pemain yang berada di bawah kendalian Shankly..

Dan pada tahun 1974 liverpool menjadi juara piala F.A..mungkin itu hadiah terakhir untuk beliau kepada peminat liverpool sebelum mengumumkan perletakan jawatannye sebagai pengurus di liverpool..

Bill Shankly membawa Liverpool dulu hanye kelab kerdil sehingga menjadi kelab ternama di eropah..

Mungkinkah Brendan Rodgers jelmaan Bill Shankly??atau Bob Paisley??



MakeUsDream

ShanklyLEGEND



sam(sAs)







petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.