.

.

Wednesday 23 April 2014

Malaysia Football.... Ultras Mesti baca... Malaysia pada zaman dahulu pernah m...

Unknown   at  19:20  No comments

Malaysia Football....



Ultras Mesti baca...



Malaysia pada zaman dahulu pernah mencoki cokikan Korea Selatan dan berberapa gergasi bolasepak yang lain.

Kini bolasepak moden bukan berkaitan serangan sebaliknya organisasi dalam padang. Dulu bolasepak lebih kepada teknikal dan bukan Taktikal. Di eropah sebelum era 60-an mereka melebihkan pemain penyerang daripada pertahanan. Pada awal perlawanan bolasepak antara England dan Scotland .England menggunakan formasi 2 pertahanan dan 8 penyerang. Itulah sebab kenapa keputusan perlawanan macam main bola tampar. 21-10 lah 11-23 la. Itu dulu ....

kini aspek taktikal adalah segalanya ,Korea Selatan dan Jepun selepas piala dunia 98 telah menjadi kuasa bolasepak dunia walaupun fizikal mereka saiz asia macam Malaysia.

Kenapa Malaysia gagal ke piala dunia.



1. Pembangunan...



Aspek yang cukup sinonim dengan mana mana negara. Di brazil mereka scouting player sampai ke jalanan , tepi pantai dan padang futsal. Contohnya Ronaldinho ,Ronaldo. Ronaldo budak kampung yang tak tau baca dan tak ada sekolah tapi dia dijemput untuk ke pemilihan bakat muda. Berjalan kaki dia . Tapi di Malaysia pencarian pemain lebih di peringkat MSSR MSSM atau sekolah. Pernah terfikir tak FAM yang di ceruk rantau budak yang tak sekolah mereka leboh keras agile dan skillfull. Lihat indonesia walaupun mereka bukan kuasa asia tetapi hampir setiap kejohanan serantau pemain dari kepulauan Irian atau Papua menjadi perhatian . Bonai , Wongai , Boas dan Ortizan Salosa. Jangan harapkan pemain dari bangku sekolah saje...rajin sikit scout talent



2. Golden Generation



Tak dinafikan di Malaysia masih belum ada kelompok Golden generation selepas pasukan olimpik Moscow. Hanya berberapa player yang bagus dalam satu pasukan yang menyertai perlawanan. Golden generation penting dalam menjadi benchamark kepada pasukan pasukan yang akan datang.

Antara pemain Malaysia pada era 90-an hingga kini yang berkualiti pada pandangan saya tapi tak berada dalam kelompok Golden Generation ialah



- Azman Adnan - lincah , kreatif , shot technique bagus dan intinct kuat di depan gol



- Indra Putra (masa prime) - Antara free kicker terbaik . Pakar hantaran Jauh , boleh beraksi di mana mana posisi tengah bercorak attacking



- Gilbert Cassidy - Mungkin left back paling entertained di zaman dia. Pakar sepakan percuma dengan teknik ala Carlos



- Safee Sali (2/4 tahun lepas ) - instinctive striker ,physical dan shot technique bagus



- Khalid Jamlus (dulu dulu) - Mungkin ramai akan argue , tapi dia antara calssic number 9 terbaik . Sangat opportunist bila mendapat bola walaupun tak lincah . Kalau ada crosser atau no.10 yang bagus saupport dia , this man really reliable.



- Khairul Azman - Goalkepeer yang memiliki tangan yang sangat bagus dari segi postur. Tapi masalah kes rasuah buatkan dia disisih. Sayang...



- Badhri Radzi - antara revolusioner bolasepak Kelantan ,Dia bermain modern football dengan gemar membuat key pass dengan vision yang bagus tapi sayang , usia dia untuk menyarung jersi Malaysia sudah agak Lewat dan salah satu bakat yang tidak dijaga betul kerana tak dikesan dari awal. Dia gagal di national team sebab di diletakkan deep role .



- V saravanan - creative winger dan prolific winger dan sangat seronok untuk disaksikan. Confident dan sentiasa never say die . Injury Prone ...



*anda ada nama lain??sila nyatakan , ini pandangan peribadi saya saja**



Itu antara pemain yang wujud selepas era 90-an . tapi sayang mereka tidak berada di satu team sewaktu mereka Prime.



3. Taktikal



Malaysia patut mencontohi Korea dengan menggunakan pendekatan agile and opprtunist Football. Pemain S.Korea menggunakan kelincahan yang menjadi kelebihan pemain berbadan kecil untuk mengatasi lawan. Opprtunist ialah , sentiasa cuba melakukan gol dari pelbagi jarak , cara mahupun keadaan. Mereka sentiasa encourage kawan mereka yang melakukan cubaan walaupu bola itu terkena burung helang di bumbung stadium.

Jepun pula menggunakan kreativiti dari midfield . Kagawa, Nakamura , Honda ,Nakata antara pemain penting dalam bolasepak Jepun. Jepun menggunakan pendekatan , defend sampai mati dan cuba buat perfect defensive tanpa error dan cuba skor 1 atau 2 gol untuk menang.

Di Malaysia , jurulatih suka menggunakan 4-4-2 dan 4-5-1 tapi dengan corak menyerang dari wing/sayap. Come on , kita tak akan menang battle dengan pemain fizikal besar dengan taktik ini. Gunakan quick through pass football dan pastikan kita ada no.10 atau striker yang atletik .Jangan terlalu bergatung dengan Sistem classic no.9 menunggu di depan gol kerana susah nak pakai kerana fizikal.

Tactical Awareness paling mustahak, jangan main bola tapi tak peka taktik pihak lawan.



4. Stadium



Semua negara yang berjaya memiliki padang yang cukup bagus. Di Malaysia aspek ini tak dipandang berat , Singapore dah mengorak langkah , jangan jelous kalau mereka masuk world cup lebih awal . Dengan taktik wing active cross tak relevan dengan fizikal kita , kita patut menggunakan taktik yang lebih kepada low pass, short pass dan quick counter . Ini memerlukan stamina yang tinggi untuk track back . Tapi sistem ini yang menyebabkan Korea Selatan Jepun berjaya. Tak payah sembang tiki taka atau samba. Basic football pun kita lemah , kawalan bola , hantaran di masa yang salah , teknik sepakan dan tactical awareness lemah.Untuk apply simple quick football kalau padang kena hujan sikit dah banjir , atau permukaan terlalu keras dan kelembapan tak sesuai nak main ground pass macamana. Last last main cross dan long ball je la.



TO conclude , kita perlukan orang yang pegang FAM dengan background bolasepak . Wujudkan satu team scouting sampai ke kawasan jin bertendang jangan asyik bergantung tengok pasukan sukma atau kejohanan Milo b-17. Perbaiki Sains sukan yang bukan mengkaji pasala pemakanan atlet saja , kaji pasal , trajektori bola , stamina players bila di cuaca tertentu dan lain lain aspek dalam satu data yang lengkap macam opta stats. Ni Astro Arena nak cita pencapaian pemain pun susah dan tak detail sebab tak ada arkib yang menyimpan rekod pemain sejak dari dia mula bermain semi-pro hingga ke liga Super.Data ini penting untuk memantau perkembangan dan tahap peak pemain. Apapun OKS lebih tahu..



kplm

axello







petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.