.

.

Saturday 26 April 2014

Tactical Scene Investigator (TSI) Borrusia Dortmund (BvB) Hidden Diamond Format...

Unknown   at  02:39  No comments

Tactical Scene Investigator (TSI)



Borrusia Dortmund (BvB) Hidden Diamond Formation

(atas permintaan sendiri)



Khas untuk jurulatih Sekolah Menengah dan anda yang

nak pergi tournament di zon anda tapi tak ada jurulatih.

Pakai ni!!!!



Jurgen Klopp telah menjadikan BVB sebagai pasukan yang cukup watchable sejak berberapa tahun yang lepas . Walaupun season ini mereka agak tidak cemerlang seperti season season lepas ,

tapi Klopp dengan sinis berkata,

Kami(BVB) lebih rela kalah daripada bermain negative football (defensive football). Dengan berberapa star mereka yang sering dicilok keluar namun Klopp tetap berjaya membentuk pasukan yang bagus . KENAPA???

Jawapannya , No pressure +confidence football untuk membentuk tactical awareness yang bagus dengan percaya pada keupayaan teknikal sendiri oleh setiap pemain.



1. Tachnical Abilties.

BVB memiliki pemain yang bagus dari segi teknikal walaupun kebanyakkan mereka ialah under-rated di pentas dunia.



Mkhitaryan - all round midfielder

Reus - creative no.10 / false 9

Lewandowski - shot conversion ratio yang tinggi

Kagawa (dulu) - prolific no.10

Sahin - offensive Box to box

Augbameyang - Speed demon

Gotze (dulu)- creative attacking midfielder and playmaker



Di atas antara contoh pemain pemain terbaik era Klopp.Dan mereka tidak dibeli dengan harga tinggi kecuali Mkhitaryan



2. Free Flow Football + Expensive football



Mereka mengamalkan free flow yang ala tiki taka tapi dengan versi German. Maksudnya , mereka tidaklah menerapkan budaya hantaram yang banyak sebaliknya leboh kepada , setiap player bersedia untuk involve dalam setiap gerakan. Posession football mereka pun bukan macam Barca (tiki Taka) yang kebiasaannya menerapkan budaya menguasai bola sampai gila gila . Sebaliknya BVB lebih kepada , memulakan gerakan dan akhiri gerakan itu dengan cubaan. Expensive football sangat berisiko . Klopp menggemari attractive football yang enak dipandang dan bukan 2 atau 3 pemain saja menonjol , sebaliknya hampir setiap pemain akan digalakkan untuk menonjolkan diri,Pekara ini membuatkan pemain seperti Lewandowski selesa untuk bermain di sini dan meningkatkan kemahiran diri tanpa rasa diri itu kerdil . harus diingat Lewa bukanlah top player sebelum ini , even Blackburn pernah reject dia daripada menyertai mereka . So, kalau pemain yang nak naikkan potensi tanpa tekanan BVB la tempatnya.



3. Hidden diamond formation....



Ramai tak tahu sebenarnya Klopp menerapkan hidden diamond formation di dalam hampir setiap game dortmund yang ada menggunakan Reus/mkhitaryan. Jika Liverpool ,anda dah tahu bahawa diamond itu wujud dan shape dia siapa yang involved. Dalam sistem ini Klopp tahu Reus memiliki abilty menjaringkan gol sangat bagus dan setara dengan pemain no.9. Reus dibenarkan untuk kekal atau berada di zon no.9 kerana dia cukup prolifik dan dengan boleh melepasi pertahanan dengan mudah. Dia boleh menjaga compactness antara dia dan Lewa dengan baik.



Pada masa ini , DMF dan CMF akan naik sedikit ke atas dan. Maksudnya DMF menjadi cmf (belakang diamond) dan CMF menjadi AMF(sperhead of diamond) .Pemain dia sayap/ flanker akan turun ke bawah sedikit untuk membentuk sisi diamond , kerana spear / kepala/ bucu diamond sudah ada AMF/ SS yang memang berada di situ di permulaan perlawanan.. Ini macam cerita transfomers la pulak.Namun diamond ini tak wujud lama , dan ia cukuo fluid dan sukar dikesan lawan , kerana masa iniliah mkhitaryan dan Reus sering swap position kerana Reus juga gemar beraksi di sisi diamond dan Mkhitryan berkeupayaan di false 9.

Ini sangat bahaya kerana bila pertahanan melakukan man to man marking ke atas CF mereka , pertahanan tak sedar bahawa mereka ada 2 CF pada masa itu dengan reus yang selalunya terlepas.



4. kelebihan taktikal diamond



i. mengunnakan 2 penyerang atas /top striker dengan dibantu oleh offensive AMF yang kerapa penetrat ke final 3rd.



ii. sangat compact dan memudakan simple touch dan one touch football dalam jarak selesa.



iii. berupaya melepaskan pemain penyerang pada masa sukar diduga kerana kedudukan sisi diamond dan bucu diamond sangat dekat dengan zon striker.



iv. intergrated dengan versi 2 cf ,atau 1 cf dan 1 false 9



v. kurang terdedah dengan counter attack dari sayap.



vi. pentingkan poession battle dan buka physical battle.



kelemahan



i. sangat energetic dan perlukan stamina kuat , kalau boleh yang muda muda...hehe



ii. perlukan kordinasi yang baik untuk elakkan shape sentiasa balance. kalau pecah sikit terus huru hara.



iii.perlukan tactical awareness yang tinggi dan perlu reflect kepada keadaan setiap masa.



iv. terlalu narrow di tengah , dan kekadang crowded sedangkan di sayap dah terbuka.



Kesimpulannya , taktikal ini sangat unik dikala orang melihat BVB adalah pasukan yang selalu turun dengan

4-2-2-1-1 atau 4-2-2-2 sebaliknya yang tersirat Reus memberi impak cukup besar dalam taktikal Hidden Diamond BVB musim ini. Maksudnya taktikal Klopp sangat fluid dan banyak bergantung kepada taking out the best from Reus. So kalau Reus pindah ke OT musim depan kebarangkalian dia jadi macam Kagawa agak tinggi kerana kagawa pernah pegang peranan yg sama di BVB. Namun jika man u berjaya memecah tradisi dari offensive winger system kepada posession dan free flow football ,barulah Reus boleh bergangnam style di OT.



Sekian.



kplm

axello







petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.