.

.

Monday 21 April 2014

Verdict (sorry agak panjang) TACTICAL ANALYSIS NORLIV (2-3 ft) Carrow Road MOT...

Unknown   at  13:25  No comments

Verdict

(sorry agak panjang)

TACTICAL ANALYSIS

NORLIV (2-3 ft) Carrow Road

MOTM : STERLING



"Not so many bottom table team threat Liverpool like Norwich Yesterday" kata Paul Tomkins , Peminat tegar dan Columnist The Reds....



Kisah Adaptasi Pantas Taktikal (Quick Adapt Tactical) Norwich



Kenapa Liverpool hampir &039;mapuh keras&039; semalam .Norwich bermula dengan diamond midfield 4-4-1-1 tapi bukan twin striker.

Liverpool terpaksa gunakan sumber yang ada untuk membentuk shape formasi terbaik. Di atas kertas Liverpool bermula dengan

4-2-1-2-1 dengan Sterling dan PC di belakang suarez . Namun dalam perlawanan di first half liverpool banyak menggunakan

3-4-2-1 dengan Gerrard seperti biasa ke Quarter Back. Liverpool bermain pacey (pantas) football dengan penetration ke final third secara piramid dan bukanny ke wide. Sterling mebiarkan Glenjo untuk menjajah di flank kanan .



1. Lucas Leiva + Allen



Mereka diletakkan di atas SG. Sesuatu yang Lucas jarang lakukan . Dia cuma pernah dieksperimen di posisi itu ketika game man city di minit akhir. Rekod dan background Lucas yang sememangya Centre Attacking Midfielder dan pernah menjadi False 10 di liga Brazil membuatkan BR yakin Lucas boleh beraksi di posisi (hendo) yang memerlukan dia sentiasa available untuk attack dan kuasai /dominate di teganh atau box to box play. Gerrard ternyata merindui Hendo . Dalam sistem Quarter Back di first half Gerrard kerap delay passing keranan Lucas seringkali tidak aktof untuk overlap, sebaliknya allen banyak ke kanan melihat menjadi objek separuh pegun dan bagaikan fobia bila menghampiri final third. Allen beraksi cemerlang first half , dan dia banyak menang duel dan key shot block , serta kalau bukan Rudy dah gol dah shot half volley allen.

Lucas yg sudah lama tidak keluar dari wilayah DMF area sejak diconvert oleh Rafa memang agak fail bila menyerang dan sesat bila track back ke belakang. Power sungguh conversion software rafa sampai mendelete data dan proxy attacking minded yang ada pada Lucas. Semasa di Liga Brazil dia menjaringkan lebih 15 gol semusim utk dinobat pemain harapan Bola de Ouro , anugerah pernah dipegang legend seperti Zico , reason kenapa dia dibawa ke Anfield .



2. Sterling Suarez Coutinho



Sterling buktikan bahawa dia boleh bermain di pelbagai posisi. Prospek terbaik Liverpool musim depan. Jaringan pertama ialah technically brilliant. Assist kepada suarez ialah team play brilliant manakala gol ketiga ialah individual brilliant dengan larian deras ala wallcot dari kawasan Liverpool ke kawasan gol.

Suarez dimarking ketat , sedangkan sebelum ini dia merupakan pemain yang suka menjadikan Norwich tempat mendaftar gol combo berganda. Tapi semalam dia dimarking sekurang-kurangnya 2 petahanan dan banyak flying tackle dilancarkan.

Coutinho agak menghampakan , mungkin kerana kedudukan dia yang perlu reflect kepada posisi Sterling. Ini meyebabkan dia terlalu kerap berubah peranan dan posisi mengikut shape Sterling di depan. Pada masa yang sama Allen yang sering membantu lucas di Kanan , Coutinho terpaksa menanmbah kerja dengan drop ke posisi Allen .Ini menghalang dia untuk involved di final third dan mengambil kesempatan sewaktu 2 atau 3 pemain Norwich tighten Suarez..



3. Norwich di second half ,



Menyedari Organisasi serangan Liverpool terlalu bergantung pada Sterling dan Allen untuk membantu Suarez .Norwich menukar diamond kepada 4-2-3-1. Mereka mula meletakkan pressing line cukup tinggi dan cuba mematikan gerakan Sterling dan Suarez secara technical foul . Ada berberapa incident pemain Norwich memang tak complain pasal foul dan card. Tapi bagi saya , pengadil patut boleh sent off sekurang kurangnya 2 pemain Norwich.

- snodgrass - break the leg tackle ke atas hendo (patut Red)

dan berberapa siri foul oleh pemain lain terutama Turner.

Pendekatan fizikal dengan 1 on 1 battle di dalam kotak penalti Liverpool memang menyiksa Liverpool yang lemah dengan bola di udara. Mereka mendapat gol yang mistake dari Mignolet tapi pada masa yang sama ada fizikal contact yang meragukan. Gol kedua turut hadir dari pendekatan sama , Menang pertarungan fizikal di tengah , hantar ke sayap , cross dan gol.

Norwich memberikan peranan cross kepada Redmond dan Snodgrass menjadi extra man.

Mereka cross sebanyak mungkin untuk dapat gol dan juga mendapatkan Corner.

Tapi kenapa Lucas dan Johson x dapat shutdown Redmond???bukan Ronaldo kot...



Menariknya bila Norwich seperti Liverpool pulak. Mereka pressing dengan 6 atau 7 pemain dengan back 3 belakang.

Liverpool gagal untuk mengaplikasi formasi dengan Gerrard di QB kerana pemain Norwich berkerumun di kawasan Gerrard. What a tactical battle.



4. Pertukaran Liverpool

Agger dimasukkan untuk menambah 3 CB . Agger memiliki ketinggian yang bagus untuk deal dengan taktikal Norwich yang berterusan Press and Cross.Asal menang , kalau terpaksa main ugly , main je la.Parking bas pun takpe.Mungkin itu yang dirasakan BR.Ini bukan masa untuk cakap , ala lawan team corot pun tambah CB ka.Ini soal 3 mata.



Allen yang hilang arah di tengah ,kemungkinan kerana BR mengarahkan dia untuk lebih zonal dan tak perlu membantu Lucas . Ini kerana Glenjo dan Sterling dilihat mulai diberikan tugasan itu di second Half.Kesannya , Johnson bila hilang bola ia akan beri impak dasyat kerana Lucas tak seperti Hendo yang sentiasa berlari dan track back dalam situasi itu. Lucas lebih kepada , stay deep dan tackle. Allen dan Coutinho gagal bersaing fizikal dengan tekanan oleh Norwich yang cukup keras.

Moses dimasukkan ,masih saya tak pasti . Bahagian yang kita benar benar bermasalah ialah Centre area... Bagi saya Alberto adalh pilihan Lebih baik. Coutinho patut keluar dari patah kaki.



5. Bad and Good Mignolet



Bad - Misjudge dan komunikasi dengan pertahanan cukup lemah . Good- buat 2 key save . Menyelamatkan Cubaan wolfswinkel dengan world class save yang menyelamatakan 3 mata Liverpool.



Bukan game terbaik LFC dengan ketiadaan Hendo lebih dirasai berbanding DS15 kerana mobiliti hendo.Bukti bahawa memang hendo pemain penting musim ini.Another great no.14. Saya nak bagi kredit kat caretaker Norwich yang mengayamkan Liverpool begitu teruk walaupun tiada nama star sepeti City Arsenal.



Kesimpulanya , taktikal Liverpool berterabur kerana pendekatan Norwich. Saya nak bagi kredit untuk caretaker Norwich, Liverpool amik la dia jadi coaching staff, power taktikal dia semalam.Pemain norwich memang fluid untuk berubah di second half , jarang bottom team boleh buat. Mereka membuatkan Liverpool bermain dalam rentak mereka.



kplm

wegonnawintheleague

axello







petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.