.

.

Friday 30 May 2014

Analisis Taktikal Brazil di World Cup Pasukan yang paling diikuti ramai pemina...

Unknown   at  13:12  No comments

Analisis Taktikal Brazil di World Cup



Pasukan yang paling diikuti ramai peminat bola the selacao terkenal dengan bolasepak individual brilliant dan expensive attacking football. Apakah taktikal mereka nanti. Berikut adalah kupasan saya.



1. Formasi Pilihan

4-1-1-2-1-1 / 4-1-1-3-1

Sejak dari dulu lagi Brazil tidak bergantung kepada striker utama / no.9 seratus peratus. Kebanyakkan pemain yang menonjol ialah no.10 , Second Striker atau attacking midfielder. Robinho , Ronaldinho, Kaka ,dan kali ini mungkin Neymar . Kecuali Ronaldo dan Adriano , Brazil tidak mengambil aspek no.9 sebahgai eleman utama pasukan . Letak siapa saja di depan , striker itu pasti buat gol . Luis Fabianno , Fred , Jo antara nama yang pernah digunakan utk tugas itu walaupun mereka bukanlah top class striker sperti Ronaldo , Romario atau Adriano di zaman prime. Kali ini tugas no.9 hampir pasti dipegang Fred.



2. Peranan CF



CF lebih kepada target man , di dalam kotak penalti bila perlu . Sedangkan pemain di belakan CF seperti Neymar , Oscar mahupun Hulk lebih bahaya dalam memberi ancaman . Keupayaan 3 attacker dari belakang CF membuatkan pihak lawan tidak boleh melakukan man marking sistem sepanjang masa . Inila masa CF meloloskan diri.



3. Fluidity attacking



Neymar dan Hulk bermula di Winger dan Oscar di No.10 namun dalam game sebenar , Neymar dan Hulk akan cenderung penetrate secara diognal. Ia memang stail atau identiti bolasepak Brazil walaupun berada di bi-line sekalipun pemain dari sayap akan cuba masuk ke kotak penalti . Peratusan untuk melakukan cross amat rendah dan mereka akan melakukan cross dalam kuantiti yang sangat minimum. Ia menjadi senjata utama Brazil sejak dulu lagi. Falsafah membawa bola sedalam dalam yang boleh menghampiri goalkepeer box dalam final third.



4. Wings Attack /Flank Attack



Sistem ini bukan didukung pemain winger kerana winger / Second Striker yang cenderung penetrate secara diognal. Sebalinya tugas ini milik utama Fullback. Contohnya era Cafu , Carlos , Maicon (prime) . Kini tugas itu akan dipegang daniel alves dan marcello. Namu yang uniknya fullback membawa bola ke winger untuk membuat satu link dengan attacker lain utk mengurung pertahanan lawan. Selalunya bila right back pressing di wide , left back akan drop deeper , dan sebaliknya. Dalam erti kata lain fullback naik meletakkan sempadan pressing line yang compact dan wide. So , mereka bukan ke winger sperti pasukan england yang directly suka cross bola sebaliknya untu menjadi extra man membentuk 3-3-4 atau 3-2-5 mengikut keperluan.Jika ketinggalan dan di minit ke-80 mungkin dua dua fullback akan diatas menbentuk 3-2-5.



5. Passing



Short pass dan killer pass dengan quick touch menjadi identiti brazil.



6. Samba dan Triangle



Ianya sesuatu yang wajib kerana ia memudahkan playmaker ditengah menjana gerakan dalam unit. Ia dibuat untuk balancing attacking dan defending agar tak terlalu offensive dan defensive. Ia adalah surface utk shaping taktikal lain dalam padang. Mereka akan cuba sedaya upayA membentuk triangle ini selepas sepak mula mahupun restart.



7. Attacking Style



High pressing dan quick counter serta keep attac attack and attack.



So , Brazil telah membuktikan mereka mampu mengatasi tiki taka dengan Individual brilliant dan imaginative dan quick vision football. David Luiz dan Thiago Silva menjadi elemen penting di pertahanan dan Neymar dan Hulk pula di atas.



Saya peminat German tapi , game Brazil sentiasa watchable dan tak rugi bersekang mata.Itu cuma ciri asas yang ada. Sedangkan Big Phil antara jurulatih yang suka mempelbagaikan corak taktikal yang berpegang pada falsafah beautiful samba football.Sumber gol mereka dari pelbagai arah dan pelbagai pemain . Mereka tak reliable pada 2 3 pemain saja serta memiliki pemain yang borpotensi menjadi game changer termasuk T. Silva , D. Luiz serta Alves.



kplm

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.