.

.

Sunday 8 June 2014

Khas utk peminat England. Tactical Scene Analysis Team : England Coach : Roy Ho...

Unknown   at  22:25  No comments

Khas utk peminat England.

Tactical Scene Analysis



Team : England Coach : Roy Hodgson Zon Kelayakan : Eropah

Ranking Dunia :

10

Defense: 7/10

Attacking : 7/10

Teamwork : 6.5/10

Physical /Duel Battle : 8/10 Speed/Pace : 8/10

Tactical Awareness /fluidity : 6/10

Counter Attack : 7/10

Creativity:6/10



Thee Three Lions merupakan pasukan kedua yang paling ramai pengikut di Piala Dunia Selepas Brazil . Mereka kali ini hadir dengan pasukan yang kurang bersedia. Mash belum ada bayangan first 11. Masalah kecederaan pemain dan masih belum ada tactical yang signature kepada mereka.



1. Formasi



England terkenal dengan classic 4-4-2. namu sejak akhir akhir ini mereka menggunakan 4-4-1-1 yang pada ringkasnya agak sama dengan 4-4-2 cuma ada pemain beraksi di "hole" iaitu Wayne Rooney . Dia akan bermain no.10 .Namun , England mungkin hampir pasti beraksi dengan formasi 4-1-2-2-1. Dengan posisi Gerrard yang banyak bermain deep dan berjaya mengaplikasi posisi deep lying yang fluid ke quarter back , Roy Hodgson (RH) mungkin ingin menggunakan keunikan posisi itu dalam team england. Namun pada masa yang sama RH akan menggandingkan seorang lagi box to box middfielder untuk membantu Gerrard .Jack wilshere adalah pilihan utama , tapi bagi saya Barkley adalah yang terbaik , cuma kurang pengalaman untuk tugas itu.



2. Attack from Wide atau Attack from centre / hole



Sesuatu yang sangat signifikan dengan England.Mereka memiliki wide player yang cukup .Walaupun Oxlade mungkin disisihkan , mereka masih ada Sterling ,Milner , serta pemain lain yang boleh memikul tugas itu ialah , Ross Barkley , Lallana , dan Wayne Rooney sendiri. Cuma beza kali ini winger mereka tak terlalu direct iaitu tidak bertugas semata mata crossing.



Dalam erti kata lain , mereka mungkin beralih kepada 4-3-3 dengan, dua winger ,seorang adalah inverted winger(winger songsang), dan calonya utama ialah Rooney dan calon sekunder ialah sterling ,Sturridge , Barkley. Inverted winger ialah winger diletakkan bermain di posisi kaki songsang .Mereka bermula dari zon wide tapi intention utama dia ialah cuba membawa permainan / bola ke attacking hole dan melakukan shot dalam zon kaki kuat . Sila rujuk tulisan saya yang dahulu tentang peranan posisi songsang/ inverted winger seperti peranan Bale di spurs dahulu. Pemain seperti Sterling , Lallana ,Oxlade (jika fit ) merupakan jenis pemain yang penetrate ke dalam dan bukan ke wide tapi mereka bukan hole player. Dalam erti kata lain , Kedudukan inverted winger mungkin hanya berada di wide area sebagai standby mode atau menerima bola. Mungkin Milner yang lebih klasik Bagi saya ada variasi kali ini dalam sistem winger England dan pada masa yang sama enggan membuang signature mereka yang bermain cross ke arah striker. So satu inverted satu pulak winger sebenar atau 2 ineverted winger dalam 4-3-3 .



3. Swicth position yang kerap.



Sejak akhir akhir ini , sistem ini mula diterapkan , dimana , pemain tidak lagi terlalu zonal , sebaliknya sentiasa ingin terlibat sama. Rooney mungkin bermula di hole namun dia akan kerap bertukar dengan sturridge mahupun winger di kanan atau kiri.Tugas wing kanan dan kiri pun sama , pemain seperti Sterling , Barkley dan Lallana , memegang falsafah modern football yang total , Dimana mereka akan bergerak ke piosisi lain terutama dalaman ball situation , dalam off bal keadaan ini berlaku agak minimal. Formasi yang sangat sesuai dengan suasana ini ialah 4-1-2-2-1. Tak mungkin England akan bermain diamond kerana mereka merupakan pasukan yang suka meletakkan supporting role kepada striker yang banyak di belakang striker.



4. Striking Force



Sapa akan berada di spear of attack atau striker utama. Sturridge adalah calon utama dalam sistem 4-1-2-2-1 , tapi dalam 4-3-3 , kemungkinan , sterling sturridge akan beraksi di second striker atau winger dan Lambert di atas.Rooney mungkin akan turun kebelakang atau , rooney dan sturridge di wide dan lambert di atas. Tapi saya lebih , melihat Lambert sebagai plan B , bila striker utama cedera , out of form atau terpaksa ditukarkan ke tempat lain kerana kecederaan pemain di tempat lain. Yang paling mustahak , Lambert sebenarya striker pilihan dalam bermain 4-4-2. Walau semoden mana permainan England mereka tak akan meninggalkan 4-4-2 dengan actively crossing to the centre.



5. Option bermain Liverpool diamond.



Dengan kemampuan Sterling bermain bucu diamond/ diamond spearhead. Diamond midfield ala Liverpool adalah antara pilihan Hogdson . Gerrard yang sudah cukup ilmu untuk mengawal diamond shape di belakang. Jadi tak mustahil ini akan berlaku . Rooney pula akan mengambil / study peranan suarez untuk bermain secara effektif dan produktif walapupun dibelakang sturridge sebagai second striker. Sturridge sangat gemar formasi ini



6. weaknesses



England sudah pasti kurang menggemari expensive football seperti yg ada pada soain dan Brazil . Pemain England berfizikal besar dan merendahkan agility mereka. england juga memiliki pasukan yang agak berusia di pertahanan dan tengah serta injury prone . hampir setiap edisi pemain utama mereka akan menerima kad merah . Beckham dan Rooney misalnya. Sturridge akan menjadi musuh kepada dirinya sendiri kerana posisi dia adalah ditentukan atau di "check" oleh peranan Rooney dalam padang. Ramai berpendapat mereka haru bermain cara Liverpool , tapi , bukan senang nak meniru fluid football Liverpool dengan falsafah Roy Hodgsaon yang menggemari sat back and counter attack dan direct play. tekanan dari penyokong adalah punca kenapa mereka selama ini sukar menukar atau mentransisi taktikal mereka . Apapun saya ingin melihat Gerrard menjulang Piala Dunia. Namun skuad ini kali ini memerlukan keajaiban pemain baru kerana mereka kekurangan depth. Lampard dah tua dan berberapa pemain berpengalaman lain dah berusia dan injured. Yang pasti mereka adalah bergantung kepada merseysiders kali ini terutamanya Liverpool.



kplm

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.