.

.

Monday 23 June 2014

Open Letter to Anti Tiki Taka Teruk tiki taka kena bash oleh peminat .Namun per...

Unknown   at  02:54  No comments

Open Letter to Anti Tiki Taka



Teruk tiki taka kena bash oleh peminat .Namun persoalannya , adakah memang tiki taka tak relevan atau spain cuma berakhirnya satu Golden Generation. Bukan nak menidakkan kemampuan Casillas , Xavi , Iniesta , Xabi Alonso , Torres , Villa Alba dll yang selama ini membuktikan tiki taka adalah sistem yang berjaya menyumbat 2 piala ke dalam kabinet Spain. World cup dan Uefa Euro.



1. Every Golden Generation ada Life Span / Jangka hayat.



Saya rasakan ini satu yang sangat kejam utk pemain spain yg senior. Mereka seakan akan dimalukan dengan satu unaceptable result di WC2014. Sudah pasti ia satu WORLD CUP TO FORGET for Spain. Bukan isu terkeluar awal dengan status penyandang kerana pasukan Brazil Italy dan France pun pernah tapi isu sekarang.



Mereka kalah 2 perlawanan berturut turut buat pertama kali di Bawah Del Bosque.



Menjadi penyandang Juara WC yang pertama tewas 2 perlawanan berturut turut pada pembukaan dan perlawanan kedua.



CUma meledak 1 gol dan 7 bolos



Gagal membuat gol dari open play.



Ini memang membuktikan generasi emas Spain sudah di pengakhiran. Tapi mereka bertuah kerana generasi emas ini telah menjuarai WC2010 dan Euro 2012. Portugal di zaman Luis Figo , Nuno Gomez , Deco , Ronaldo , Quaresma , dan Liedson tak pernah menang WC walaupun turun sebagai pasukan pilihan. Dan Golden Generation Belgium yang ada masih belum ada ciri ciri yang mereka benar benar favourite untuk WC2014.



2. Stamina dan Energy dan Kejatuhan Barca



Tiki taka adalah sistem yang memerlukan stamina yang tinggi kerana ia dimainkan dalam persekitaran cukup energetik dalam usaha memberikan pressing dan pass and move. Core untuk tiki taka ialah Xavi dan Ineista. Saya kecualikan Xabi Alonso dan Busquet kerana mereka berdua lebih kepada holding midfielder.



Xavi dan Iniesta musim ini nampak agak menurun . walaupun still a good player namun mereka tak cukup untuk menampung kapasiti yang dituntut oleh tiki taka. Bila lack of stamina and energy, hantaran akan lambat dihala atau diexecuted. Ini yang berlaku , bila pemain di flanker dan no.10 /hole gagal mendapat bola yang &039;berhantu&039; dalam split second seperti sebelum ini.



Simptom ini sepatutnya sudah dapat dikesan awal bila Barca musim ini gagal bermain seperti sebelum ini. Mereka bukan pasukan yang boleh menang mudah lagi musim ini. Messi kerap injured kerana menerima pass movement yang bukan standard Xavi Iniesta. Barca bukanlah satu pasukan yang sukar diuruskan , transisi dari Riijkard ke Guardiola mahupun Tito Vilanova semuanya smooth. Tapi kenapa Tata Martino yang rekod dia lebih proven berbanding Guardiola (hari pertama dia menjadi manager Barca) dan Tata juga lebih baik rekod dari Tito dalam arena pengurusan tapi gagal?? Kerana dia diserahkan satu core /pusat kuasa tiki taka yang semakin aging.



XAVI INIESTA - Aging

Fabregas - Tak konsisten

Song - No idea???

Alcantara - sold to Bayern.



3. Ego Del Bosque



Seleksi 25 men squad Spain paling questionable sebab del Bosque ada ramai pilihan. Membawa pemain yang out of form seperti Torres dan meninggalkan Negeredo , even Soldado patut masuk kalau kualiti seperti Torres yang ada boleh make the cuts. Drop berberapa pemain seperti Jesus Navas yang sebelum ini memang shape changer mereka semasa World Cup bila diperlukan. Tidak memabawa pemain seperti Isco dan tetap berpegang kepada Barca Trio + Alonso di tengah. Menjadikan Iker sebagai first choices dikala pemain itu bukan no.1 di Real Madrid. Full of respect to Ier tapi De Gea atau Reina even Diego Lopez deserve more.



4. Diego Costa ??



Diego Costa bukan type of tiki taka striker. Dia adalah central striker yang stay dalam zonal sendiri dan menanti servis sekerap yang boleh. Berbeza dengan torrres villa di masa prime torres , dia suka mencari chanel yang lain daripada kekal di satu zon . Torres tahu bila masa dia patut lari dari kawasan tengah dan pergi ke chanel lain untuk memberi laluan kepada pemain lain menggunakan laluan itu .

Ini menghalang fluid attacking football. Contohnya Jordi Alba sangat terhad peluang untuk masuk ke atas , begitu juga david silva. Bila Torres bermain , Spain lebih selesa sharing the channel kerana kemamouan Torres untuk membaca pattern serangan dan menunggu/ bersedia di tempat yang betul sama ada di kanan , kri atau tengah. Tapi finishing torres sangat menghampakan.



5. No Game Changer



Torres seringkali dimasukkan bila Costa buntu . Tapi relevankah ini? Torres bukanlah game changer seperti dia yang dulu. Bagi saya pemain seperti Negredo , Jesus Navas , Mata , Cazorla adalah game changer sebenar . namun del bosque lebih memilih Torres. Even David Villa saya rasakan lebih layak untuk menjadi deputy Costa dengan option yang ada.



6. No leadership /general di Pertahanan.



Mungkin pemain seperti Puyol akan dirindui. Pique dan Ramos pemain yang bagus tapi mereka berdua tak sebising Puyol bila dipadang. Leadership seperti Puyol amat diperlukan walaupun sekadar di bangku simpanan. Mereka perlukan seorang general dan commander dalam pasukan.



Kesimpulan saya , tiki taka akan sentiasa relevan , cuma ia memerlukan right player dan right team.Dalam erti kata lain, Spain cuma kehilangan golden generation yang sangat luar biasa.Amat jarang sekali sesuatu taktikal tak relevan jika dimainkan kelompok pemain yang betul , tak kisahlah ialaTotal Football , calssic 4-4-2, Samba Football , European samba , Negative/anti football dengan counter attack dan banyak lagi. Holland dengan falsafah total football pernah terkeluar awal dari Euro malah tak layak World cup bila tidak dimainkan oleh kelompok yang betul dengan mengambil kira kemampuan pemain utk bermain sesuatu sistem atau terpaksa membuat sistem baru untuk seorang dua pemain.

Pemain dalm Tiki taka perlu sedia:



bermain dalam energy dan intensiti yang tinggi

berupaya swap positioning atau berada di 2/3 chanel atau hole.

Mempunyai vision dan imiginasi yang bagus



Memiliki agility dan skil individu yang tinggi kerana sistem ini biasanya dimainkan pemain yang majority memilki saiz fizikal kecil (pusat graviti rendah) kerana pemain dalam kategori ini lebih lincah/agile.



kplm

tikitaka

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.