.

.

Monday 16 June 2014

Post Match Analysis Japan 1 Ivory Coast 2 The Blue Samurai Creative No 10 play...

Unknown   at  21:28  No comments

Post Match Analysis



Japan 1 Ivory Coast 2



The Blue Samurai Creative No 10 play



Verdict



Blue Samurai tahu , mereka tak mampu bersaing secara fizikal . Jadi seawal perlawanan mereka sudah melakukan pressure dan menghalang Ivory Coast &039;growing&039; dalam game itu . Caranya , quick pass dengan gerakan lincah yang laju. Saya berani klasifikasikan taktikal Jepun lebih mirip kepada Geraman yang deploy free role kepada Ozil sebagai Playmaker yang menentukan shape attackng dan hold back bola bila perlu. Tugas ini dipegang Honda.Tapi akhirnya pertukaran approach selepas rehat oleh OIvory Coast yang tak mahu Jepun mendominasi awal telah memaksa Jepun , nak tak nak , terpaksa menerima hakikat bahawa mereka terpaksa bersaing fizikal.



1. Quick closing down di Midfield Area By Japanese Midfielders.



Ini elemen yang paling penting dilakukan jepun dalam mendapatkan gol petama . Teamwork yang tinggi dengan &039;enjin&039; tenaga yang luar biasa dan rajin memaksa Ivory Coast banyak melakukan mistake di zon no.10 jepun. Honda sangat hebat dan sekali lagi dia memainkan role yang dia mainkan di Piala Dunia 2010. Dalam formai 4-5-1 mereka menewaskan Ivory coast dengan Teknikal dan mengelak untuk bersaing fizikal .



so mereka banyak melakukan



- quick run

- melepaskan bola secepat mungkin bila didekati pemain &039;besar&039;

- skilful player yang lincah kerana saiz dan pusat gravity rendah mengatasi pemain saiz besar yang berat dang kurang agile.



2. Quick Interchange di Luar Final Third Ivory Coast.



Mereka sepanjang first half terutamanya , bersuka suki menguasai luar final third. Pertukaran posis yang kerap antara Kagawa dan Honda terutamanya , meyukarkan man marking Ivory coast yang cuba menutup sources key pass terutamanya Honda. Bila Honda merasakan dia sudah di mark , dia akan swap ke area kagawa atau okazaki . Bila Kagawa kurang selesa di wings di cepat cepat ke zon no.10 . Chemistry dan isyarat tertentu digunakan mereka sangat laju. Mungkin faktor bahasa jepun ,memudahkan mereka tejerit jerit cakap ..tukar wei kau dan kena marking atau , aku tak nak duduk sini , dah panas ..Yang Ivory coast faham mungkin ,Arigato saja.



3. Ivory coast cuba tukar shape kepada 4-4-2



Bermula second half , Ivory Coast cuba menukar shape dari 4-4-1-1 kepada 4-4-2 dengan high pressing line . Mereka cuba melakukan approch 2vs 2 battle di area no,10 mereka atau dia luar final third dalam dalam kotak penalti Jepun. Tapi taktikal classic 4-4-2 sekali lagi membuktikan taktikal ini gagal mendominasi are centre circle jika dimainkan dengan simple football . Ia memaksa Ivory cost untuk melakukan banyak larian track back pada awalnya.Walau bagaimanapun, Ivory coast selepas itu menambah value fizikal battle ke dalam 4-4-2 ini dan menyebabkan 3 midfielder upfront Jepun mulai kekurangan sumber bola . Yaya Toure dan Aurier menjadi individu penting untuk mengubah nasib Ivory Coast.Aurier melakukan 2 assist penting dalam, jarak 4 minit untuk 2 gol.



4. Aurier the game Changer??



Lebih kepada shape changer.Tapi 2 pass dia untuk game ini tetap dilihat sebagai game changer. tapi bagi saya game changer sebenar ialah Yaya Toure . Agak limited fungsian Aurier untuk change the game kerana dia ialah side back. Namun banyak melakukan key passer. Tapi dia telah membuat pemerhati bolasepak dunia memberi perhatian kepadanya . jadi langkah Liverpool dan Arsenal untuk tidak trigger transfer clause pemain ini sebelum WC2014 adalah kesilapan keranan harganya mungkin atas 15j seleaps ini. Dia banya menghidupkan Gervinho dari arah kanan.

Ternyata apa yang ditunjukkan Aurier ialah dia



- Incisive fullback

- Good Crosser

- Tracker back yang baik.



5. Subtitution



Kedua dua pasukan leboh kepada direct subs. Boka digantikan dengan Djakpa dan Bony digantikan dengan Ya Konan juga straight subs. Ia lebih kepada mencari fresh leg tapi fungsi pemain masih sama.Jepun memasukkan



Kesimpulannya .

Jepun memegang prinsip samurai sebenar .Buat mistake bemaksud &039;Bunuh diri&039; dengan had fizikal untuk bersaing dengan pasukan teruatamanya dari region Africa.

Disiplin di kesemua department dang tidak bergantung kepada one man show. Tidak ada istilah Nagatomo ,Honda Kagawa sahaja. Sebaliknya pemain seperti Hasebe dan yamaguchi juga sangat komited untuk give the best. Mereka kalah kerana faktor brilliant play by Ivory coast terutama Aurier. Dari segi taktikal , mereka boleh dikatakan lebih watchable dan kreatif .Ivory cost mengajar england cara bermain 4-4-2 dan 4-4-1-1 sebenarnya boleh menukar keputusan jika anda ada ,aktif winger dan box to box seperti Yaya Toure. Apapun saya klasifikasikan ini antara game yang boleh anda saksikan ulangan sekali lagi untuk menganalisis , what asian can do utk bersaing dengan team bersaiz Afrika dan Eropah. Sapa ada number Hodgson , boleh la suruh dia copy taktikal ini jika nak bermain 4-2-3-1 dengan Rooney dan Sterling bermain ala Kagawa Honda di First half . tapi wellbeck tu gantikanlah ...Dan sila belajar dari Ivory Coast jika bermain 4-4-2 dengan fizikal approach.

First Half milik Jepun

Second Half milik the Elephant

Namun 1 gol saja yang memisahkan kedua duanya untuk menang.



kplm

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.