.

.

Monday 14 July 2014

10 sebab kenapa para penyokong Liverpool masih lagi boleh bersikap optimistik bi...

Unknown   at  15:09  No comments

10 sebab kenapa para penyokong Liverpool masih lagi boleh bersikap optimistik biarpon telah kehilangan Luis Suarez.



1.Tiada pemain yang lebih besar daripada kelab.

Ayat yang sudah biasa kita dengari,tapi itulah hakikatnya.

Bukanlah perkara asing sebenarnya apabila Liverpool mengambil keputusan untuk menjual pemain bintang mereka.Lihat pada tahun 1977 sebagai contoh,penjualan Kevin Keegan ke Hamburger SV dengan nilai £500,000 ketika itu dikatakan sebagai bala bencana kepada skuad The Reds.Tapi pada musim berikutnya muncul pula seorang wira baru yang menggantikan Keegan iaitu Kenny &039;The King&039; Dalglish.

Tiga tahun lepas,Chelsea memecahkan rekod perpindahan British apabila membawa Fernando Torres ke Stamford Bridge dan menyebabkan ramai peminat Liverpool kecewa,Tapi sejak itu Liverpool meneruskan kehidupan,manakala Torres mengalami kemorosotan prestasi cukup mendadak.

Bahkan senarai perpindahan pemain bertaraf bintang yang keluar daripada Liverpool tidak berkesudahan.

Robbie Fowler,Steve McManaman,Michael Owen,Graeme Souness,Ian Rush,Raul Meireles...

dan Liverpool masih lagi kekal sehingga ke hari ini.



2.Keyakinan pada Brendan Rodgers.

Liverpool mempunyai salah seorang pengurus mengagumkan dan berbakat besar pada Rodgers.Tidak semua mempercayai taktikal dan formasi yang digunakan oleh Rodgers pada mulanya,dengan pertahanan sering kali tersilap melakukan hantaran pada tempat yang tidak sepatutnya berikutan Rodgers mahukan anak-anak buahnya memulakan gerakan daripada bawah.

Tapi setelah berjaya menyesuaikan diri dengan corak permainan yang dimahukan Rodgers,skuad Liverpool kini telah berevolusi menjadi pasukan yang menekankan corak permainan pantas yang cukup mengujakan untuk dilihat dan juga berupaya mencabar kejuaraan BPL biarpon baru dua tahun di bawah kendalian Rodgers.

Jika Rodgers merasakan bahawa penjualan Suarez ini tepat pada masanya,kita perlu meyakininya.



3.SAS.

Para penyokong Liverpool,jangan lupa bahawa anda masih lagi mempunyai gandingan SAS yang boleh diharapkan biarpon Suarez telah tiada.Sturridge dan Sterling merupakan jawapannya.

Sterling telah pon diuruskan dengan begitu baik oleh Brendan Rodgers.Dahulu Sterling adalah seorang pemain muda yang bermasalah di luar padang,diburu oleh kelab-kelab lain akibat kontraknya yang semakin hampir ke penghujung pastinya akan mendatangkan cabaran kepada mana-mana pengurus.

Kini Sterling gembira untuk mengikat kontrak jangka panjang bersama Liverpool,telah pon menyesuaikan diri dan bermain dengan 100 peratus kesungguhan setiap kali diturunkan.Sterling cukup berkemampuan untuk.meningkatkan lagi tahap permainannya ke tahap yang lebih bagus.



4.Bola sepak adalah permainan berpasukan,bukannya individu.

Dengan saga perpindahan Suarez telah berakhir,Liverpool akan mempunyai dana perpindahan sebanyak £75 juta,dan dengan skuad The Reds kembali ke kejohanan elit liga juara-juara Eropah buat kali pertama dalam tempoh lima tahun,Liverpool mampu untuk mendapatkan mana-mana pemain sasaran mereka tanpa menghadapi risiko ditolak akibat tidak berada dalam UCL seperti mana yang berlaku pada kes Willian dan Henrikh Mkhitaryan dahulu.

Brendan Rodgers mampu menguatkan skuad yang pada musim lepas sebenarnya terlalu kecil,Anda masih ingat dengan debut Brad Smith di Stamford Bridge pada bulan Disember?



5.Pemburuan Lazar Markovic masih berterusan.

Tiada apa yang mampu menghilangkan kekecewaan kehilangan seorang pemain berbakat besar kecuali dengan pembelian terus seorang pemain lain yang dilihat mampu bagi menggantikannya.

Markovic memang masih lagi tidak mencapai tahap Suarez,tapi dia merupakan seorang pemain yang berpotensi besar dan di bawah tunjuk ajar Brendan Rodger siapa tahu sejauh mana tahap perkembangan permainannya akan meningkat.

Bukanalah keterlaluan rasanya untuk mengatakan bahawa Suarez bukanlah pemain bertaraf dunia semasa beliau bermain di Ajax dan dua tahun pertamanya di Liverpool,akan tetapi kerjasama serta tunjuk ajar darpada Brendan Rodgers yang menjadikan Suarez sebagai pemain yang kita kenali sekarang dan perkara yang sama boleh diharapkan berlaku pada Markovic.



6.Suarez berpindah ke La Liga dan bukannya pasukan BPL yang lain.

Biarpon kehilangan Suarez ini menyakitkan,tapi ianya tidaklah seteruk semasa penjualan Torres,kerana Suarez telah berpindah ke Barcelona di liga Sepanyol berbanding Torres yang berpindah ke Chelsea yang juga merupakan seteru utama Liverpool di BPL.

Prospek untuk menyaksikan Suarez beraksi dalam BPL dengan jersi selain daripada Liverpool cukup menyakitkan dan mujurlah ianya tidak berlaku.

Dan jika Liverpool bertemu juga Barcelona di liga juara-juara Eropah khususnya di Anfield,Suarez akan menyedari apa yang akan drinduinya.



7.Mengisi masalah kekosongan di beberapa posisi.

Penyokong Liverpool perhatikan di mana kekurangan skuad ini musim lepas? pertahanan kiri,pertahanan tengah dan defensif midfilder yang baru.Jumlah £75 juta daripada hasil jualan Suarez ini mungkin sudah cukup untuk menampung pembelian di posisi-posisi tersebut.



8.Aspek bisnes/nilai pemain.

Jika Suarez kekal,para penyokong Liverpool akan memberikan sokongan padu kepada Suarez selagi mana dia memberikan persembahan terbaik di atas padang.

Keputusan untuk menjual pemain utama pasukan sepenting Suarez pastinya sukar dan tidak diambil mudah.

Akan tetapi £75 juta untuk seorang pemain yang kelihatan tidak mampu untuk bermain satu musim penuh tanpa disertai dengan insiden mahupon kontroversi kelihatan sebagai pilihan yang terbaik.



9.Barisan pemain yang ada mampu menggalas tugasan yang ditinggalkan Suarez.

Banyak fakta yang menceritakan betapa Suarez memainkan peranan penting dalam aspek serangan Liverpool dengan Suarez bertanggungjawab terhadap 43 gol (31 gol & 12 assist) daripada 101 gol liga yang dijaringkan Liverpool.Tapi bagaimana pula sumbangan rakan sepasukannya yang lain?

Jika anda memadamkan semua gol yang disumbangkan Suarez,Liverpool masih mampu menjaringkan 58 gol.

Dan jika pemain-pemain baru Liverpool mampu menyumbangkan 30 gol di antara mereka semua,Liverpool dilihat masih mampu untuk sekali lagi memberikan cabaran pada persaingan kejuaraan BPL.

Suarez juga terlepas 10 perlawanan awal liga musim lepas dan Liverpool hanya tewas sekali - bukti pemain lain mampu menjalankan tanggungjawab biarpon tanpa kehadiran Suarez.



10.Pertambahan dan keserasian pemain England di Liverpool.

Kelompok pemain England di Liverpool ketika ini cukup mengujakan,trio serangan yang terdiri daripada Daniel Sturridge,Adam Lallana dan Raheem Sterling sambil dibantu oleh Steven Gerrard dan Jordan Henderson cukup menarik untuk dilihat.

Seorang lagi pemain England boleh diberikan perhatian untuk musim baru ini adalah Jordan Ibe.Para penyokong Liverpool cukup meyedari potensi yang dimiliki oleh pemain berusia 18 tahun ini dan setelah melihat perkembangan mendadak yang dialami Sterling,perkara yang sama boleh diharapkan daripada Ibe.



“As this football club has always said, the most important people are the people who are at Liverpool Football Club and that is the way it will always be.There is no one anywhere in the world at any stage who is any bigger or any better than this football club.” - Kenny &039;The King&039; Dalglish



PrayforGaza

KPLM Wasabi









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.