.

.

Monday 1 September 2014

Post Match Verdicts postmatchverdicts Totenham vs Liverpool TOTLIV (0-3) Or...

Unknown   at  09:17  No comments

Post Match Verdicts



postmatchverdicts



Totenham vs Liverpool TOTLIV (0-3)



Organisasi Liverpool Membunuh Spurs !



1. Permulaan



Liverpool turun dengan diamond formation 4-4-2 . Dengan Adanya Balotelli maka Sterling tidak perlu bermain striker sebaliknya menjadi attackking midfielder / bucu diamond. Back 4 menyaksikan 2 Spanish fullback digandingkan dengan Sakho membuat season debut musim ini bersama Lovren di CB



Spurs turun dengan 4-3-3 dengan harapan menguasai wide area sperti mana mereka menumpaskan QPR di perlawanan lepas. Adebayor menjadi lone striker. Capoue dan Bentaleb memulakan perlawanan lebih kepada disiplin . Mereka berdua lebih berdisplin dalam bertahan berbanding Dembele. Eriksen menjadi Attacking midfielder.



2. Spurs Wings Play



Saya merasakan Pochettino menjangka Liverpool akan bermain compact diamond dan back 4 seperti perlawanan menentang City tempoh hari. Jelas sekali intention Spurs lebih kepada wins the wings chanel untuk servis kedalam. Fullback Dier dan Rose kerap berada di high line untuk membantu winger. Namun ternyata BR memenangi pertarungan di Midfield area dengan widen Diamond. Seringkali kita lihat, Hendo ,Allen dan Sterling berkongsi paras / line bila menyerang atau bertahan . Midfield 4 liverpool amat wide dan jarak sangat jauh. Ini amat sesuai dengan taktikal Spurs yang cuba memenangi centre area dari wide. Taktikal ini tak menjadi untuk Spurs dengan disiplin Moreno Manquillo dan dibantu Allen Hendo.



3. Liverpool Third Man Release System



Sudah lama saya tak melihat sistem ini pada pasukan Liverpool . Mungkin era Gerrard masa muda dulu sistem ini kerap dipakai. Dikala Spurs lebih memberi perhatian kepada Sterling Sturridge dan Balotelli , peluang ini digunakan Allen dan Hendo untuk melakukan penetration yang tak dijangka dari belakang. Third man release amat berkesan sehingga Allen kerap masuk ke final third dan memenangi penalti. GOL pertama juga hasil gerakan sebegini dengan Hendo meluru kedepan tanpa disedari.



4. Sterling Role . Attack From Down Middle



Sterling lebih kepada free role dan tak terikat dengan hukum no.10. Dia diarahkan menggunakan chanel tengah dari lorong no.9 untuk melakukan larian. Sturridge dan Balotelli kerap ke tepi sedikit untuk allowed Sterling menggunakan zonal tengah itu. Sterling sepatunya menjaringkan gol kedua peribadi namun , wrong decision and wrong technique selepas gelecekan yang bagus. Sistem attack from down middle berkesan dengan Sterling dari belakang dan twin striker tidak terlalu di atas untuk memulakan serangan.



5. SPURS weak game Organization



Spurs ibarat tak terurus, mereka terus cuba memenangi flanker . Back 4 lemah composure track back dan closing down juga lemah. Rose dan Dier kerap naik dan lohong besar di belakang digunakan Allen dan Hendo untuk merencana serangan. Gol Moreno adalah bukti bertapa lemahnya track back spurs , agak mengejutkan kerana kelemahan ini bukan kelemaha signifikan dengan Spurs sejak berberapa tahun ini.Di hadapan , Adebayor tidak mendapat servis yang bagus dari backup attacker , Lamela dan Chadli. Lamela dan Chadli terlalu mengharapkan key pass dari Eriksen yang ditutup rapat Gerrard dan Allen. Manquillo dan Moreno pula mudah menjnagka tindakan Lamela dan Chadli yang sangat direct play dan tidak ada kreativiti.



6. Battle of Zonal Marking



Kedua dua pasukan bermain open football dan lebih menarik bila mengiplementasi zonal marking . Saya pernah kata , saya ni agak anti zonal marking. Akibat Zonal marking lah spurs dihukum 2 gol awal. Namun berbeza dengan zonal marking Liverpool di 30 minit terakhir demana wujudnya additional support dari winger . Dimana back 4 terutama fullback stay compact di dalam dan tugas bertahan di area lebih wide / corner flag diserahkan kepada winger. markovic sangat berdisiplin dan Sterling terpaksa dikeluarkan kerana beliau lebih offensive. Saya tahu anda agak bosan dengan 20 minit terakhir bila melihat Markovic drop deep dan lebih kepada hold the ball bukannya attack / offensive. Inil dinamakan tactical discipline. BR dah belajar daripada musim lepas. Mendahului 3 gol bermakna, kuatkan organisai dan disipiln bertahan dan bukan menyerang. Ingat lagi perlawanan Crsytal Palace???

Tenrnyata ia adalah taktikal untuk 3 mata bila Can dimasukan untuk menambah more physical presence di tengah..



7. Manquiilo Moreno



Tak lengkap kalau tak diulas fullback Liverpool malam tadi.

Sangat fluid dan tidak bergantung kepada satu shape. Manquiilo jenis tackler yang kerapkali commit himself utk tackle di masa dan tempat yang tepat. Moreno lebih kepada duel winner dan offensive runner. Shot kelas dunia menewaskan Llloris. Decision making Moreno tepat, tidak teragagk agak. Mereka track back cepat bila diserang.



Kesimpulan saya mudah , Liverpool menang kerana good organization + discipline. Liverpool belajar dari kekalahan menentang CIty tempoh hari. Liverpool sedar untuk memenagi central/ midfield area. Liverpool bertahan dan menyerang dengan baik berbanding Spurs yang terlalu direct play dan kucar kacir dalam sistem target man .Spurs tidak ada game /shape changer.Mungkin mereka patut mendapat 2 gol namun , Mignolet cemerlang menyelamatkan cubaan Chadli dan Adebayor poor technique gagal menerjah jaring. Balotelli bermain bagus dan patutu mendapat 2 gol dalam perlawanan ini. Namun sayang sekali!

Sakho dan Lovren sangat fizikal, dan agak mengejutkan Spurs bermain direct football yang cuba mengusai right flank dan tidak ada creative football play . Apapun 3 mata berharga untuk The Reds yang paling penting.



My MOTM : Moreno !



kplm

axello

axellokplmtactical









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.