.

.

Thursday 4 September 2014

Tactical Scene Investigator. Analysis depth squad berdasarkan Diamond System!...

Unknown   at  04:53  No comments

Tactical Scene Investigator.



Analysis depth squad berdasarkan Diamond System!



Khas untuk jurulatih sekolah menengah atau anda yg kaki tournament dan ingin bermain diamond ala Liverpool.



LIVERPOOL&039;S Diamond!



WIDE DIAMOND VS COMPACT DIAMOND.



Perlawanan menentang Spurs tempoh hari menunjukkan bahawa terdapat evolusi taktikal dalam sistem diamond Brendan Rodgers. Positioning diamond midfield yang sangat wide dengan side back off ball positioning pula benar benar hampir dengan garisan sisi padang. Musim lepas , Liverpool terkenal dengan compact diamond yang berjaya menjadikan musim penuh kejutan dan keterujaan.



1. Compact Diamond.



1.1 Attitude



Sifat utama ialah untuk mengusai midfiel secara compact atau dari dalam ke luar. Sistem ini digemari oleh pengurus yang suka memanipulasi centre circle. Jose Mourinho antara Manager yang pernah menguasai Liga Inggeris dengan sistem ini dengan adanya Joe Cole , Lampard , Makalele dan Ballack suatu ketika dahulu.



1.2 Kekuatan Compact Diamond Liverpool.



Keupayaan mendominasi bahagian tengah untuk menyalurkan / supplying bola ke striker. Sistem ini lebih degil untuk ditembusi di bahagian tengah. Luis Suarez dan Sturridge kerap mendapat servis kerana sifat compact diamond yang menyerang menggunakan midfielder 3 yang cuba sedaya upaya merapati CF. Suarez lebih kerap medapat bola kerana dia berada lebih deep . diamond spear seperti coutinho sangat kreatif dan Sterling memiliki pace yang baik. Sistem ini cuba sedaya upaya menambahkan involvement di final third. Namun sistem ini kuat kerana lebih kerana teknikal pemain serangan dan midfield yang mampu menggelecek dan melakukan

key pass. Yang penting sebab SaS



1.3 Kelemahan Sistem Compact Diamond Liverpool.



Sistem menghadkan game play dan fludity di area Suarez kerana Suarez menguasai Bahagian wide. LCMF agak tidak teratur dan kerap lose positioning kerana Suarez agak free role. Beza sangat nyata bila Coutinho beraksi di Area sisi diamond belakang Suarez dia akan lebih sunyi dan kucar kacir.Namun ia ditutup dengan kemampuan Suarez melakukan magic dan kemampuan Suarez untuk create chance. Area di sebelah kanan/ Jordan Henderson lebih bagus dari segi teamplay kerana Sturridge lebih high dan mengajak RCMF untuk naik ke atas bila menyerang.



Dari segi defensive sistem ini sangat membunuh Liverpool bila dicounter attack. Lihat saja statistik bolos musim lepas sudah cukup untuk menceritakannya. Bila menyerang sistem ini meninggalkan gap terlalu besar di ruang Attacking/Pressing Line dngan defensive Line. Ini memang bukan sistem yang sesuai secara defensive dengan kelemahan Sistem track back dan reshape Liverpool bila diserang. Disiplin beratahan pemain Liverpool amat lemah berbanding serangan. Bila turun kebawah untuk terminate counter attack lawan, ia memerlukan stamina dan energy terlalu tinggi dan menyebabkan kerap risiko keccederaan sebab keletihan.



Gap di area side back antara kegemaran utama pihak lawan untuk menusuk ke dalam final third. Namun cerita ini lebih kepada kegagalan teknikal pemain Liverpool yang kurang laju untuk track back dan closing down . Centre back liverpool bukan pace player. Agger kerap injured, sedangkan dia option yang bagus untuk sistem ini dan sebab utama kenapa Lovren dibawa masuk.





2. NEW WIDE DIAMOND SYSTEM (Sistem Berlian Luas /Lebar)



2.1 Attitude/ Sifat



Bersifat bergerak dari luar masuk ke dalam. Sisi diamond berada cukup hampir fullback. Core atau pusat formasi ini ialah Bucu diamond. Bucu diamond lebih deep dan bukan macam sistem lama. Centre forward / twin striker lebih ke sisi/tepi tetapi di line yang hampir sama.



2.2 Kekuatan.



Lebih mazzy / mengkucar-kacirkan lawan. Penetration dari wide ke narrow area oleh diamond membolehkan fullback lebih berhak ke atas chanel winger. Dengan 2 Centre Forward yang lebih ke tepi , ia membenarkan Attacking Midfielder / Bucu Diamond/ Diamond spear menggunakan chanel tengah untuk masuk dari belakang. Sistem ini juga sangat mendokong Third man release / third man run atau larian pemain ketiga. Third man run boleh berlaku dari mana mana arah bila bila masa. Dengan bucu diamond yang hampir selari dengan sisi diamond , mereka boleh launch the overlapped tanpa pemain lawan ketahui siapa akan melakukan offensive run itu.



Jelas sistem ini membenarkan Gerrard untuk sekali sekali memegang pressing line .Dari segi closing down ia sesuai dengan midfielder liverpool yang bukan seperti Toure Fernandinho dan Fernando yang kuat dan lebih laju dan defensive. Sistem ini closing down dari wide ke dalam dan ancaman lebih senang dikawal.



Masih lagi bersifat gap besar antara pressing/attacking line namun Track back system diperbaiki dengan adanya fullback seperti moreno dan Manquillo yang lebih disiplin dalam mengejar dan tackling. Untuk mengurangkan risiko di belakang Gerrard , Lovren yang lebih pace/laju akan cuba shielding kawasan itu. Sistem pertahan diperbaiki dan pemain serangan lebih aktif dalam bertahan.



Di bilik persalinan Menentang Spurs!

BOS: Balotelli , saya nak awak turun bertahan ketika corner/setpiece

Balo: Saya tak buat benda tu

BOS: sekarang kena buat.



2.3 Kelemahan.



Menghadkan peratusan Striker untuk tot domination di chanel final third. Memerlukan tactical awareness terlalu tinggi . Saya risau pemain seperti Balotelli akan buat kepala , kerana sistem ini amat mementingkan disiplin bertahan dan offensive. Sturridge yang kadangkala agak tamak mungkin patut akur bahawa sistem ini lebih kepada team play berbanding individual brilliant.



Kesimpulan



Namun secara totalnya, sistem wide diamond cuma penambahbaikan taktikal berdasarkan kesesuaian pemain yang dimiliki. Jika Suarez masih ada , saya rasa sistem musim lepas akan diteruskan cuma defensive perlu diperbaiki. Liverpool memiliki balance yang cukup untuk sistem ini jika ada pemain cedera atau digantung. Seperti yang saya kata , setiap box sudah di&039;tick&039;. Dan saya rasakan , diamond system akan menjadi tunjang formasi Liverpool sekali lagi walaupun BR kerap menukar taktikal dan formasi. Tak kisahla wide atau compact diamond yang pasti Brendan lebih arif tentang taktikal yang akan digunakan berdasarkan siapa lawan. Yang pasti Brendan inginkan pasukan yang lebih rajin turun dan naik bila perlu.



**rujuk match verdict TOTLIV saya untuk rujukan tambahan



kplm

axello

axellotacticalanalysis









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.