.

.

Thursday 25 December 2014

FORUM KPLM Amateur Transfer Committee and One Wonder season Scouting! forumkpl...

Unknown   at  15:27  No comments

FORUM KPLM

Amateur Transfer Committee and One Wonder season Scouting!



forumkplm



transfers



axellotacts

~by Axello



Tertarik dengan komen seorang liker yg saya rasa sesuai dengan apa yg pernah saya huraikan dahulu.. Harap beliau tak kisah ,komen beliau digunakan sebagai ABM disini.



One Wonder Season Scouting.



Scouting adalah perihal mencari rekruitment baru berdasarkan aspek teknikal mahupun taktikal. Teknikal adalah merujuk kepada keupayaan dan wonder kids/ special player dengan prospect yg cerah. Namun aspek taktikal lebih penting untuk memastikan stock level sentiasa cukup untuk menampung keperluan pasukan tak kira atas dasar bidan terjun atau diserap bila matang.



Namun wujud satu lagi scouting yg saya gelarkan &039;1 wonder season scouting&039;. Scouting menyediakan laporan atas dasar short term. Pemain yg 1 season on form lalu dijadikan sasaran dengan harga Fernando Torres (20juta+). Kita dah melihat penyakit ini sejak dari dulu. Era Rafa antara yg paling banyak kalau tak silap. Mujurlah tak ramai harga 20juta ke atas. Tapi tak adil nak comparekan Rafa dan Brendan kerana 20 juta Era Rafa adalah 30 juta utk masa ini.Mujurlah Andriy Voronin percuma. Robbie Keane, Fernando Morientes, Mark Gonzalez Jan Krompkamp, Ryan Babel antara contoh pemain yg ditandatangani kerana faktor 1 wonder season.

Era KD,Carroll sebagai contoh. Dia adalah good player tapi valuasi harga dikira overpriced!

walaupun panic buy!

Downing ternyata pemain yg baik namun bila di Liverpool dia drop kerana dia tak sesuai dengan kehendak taktikal dan gameplay style.

Ini namanya scouting based on technical dan publisiti 1 musim dan tidak mengambil Kira aspek lebih detail.



Charlie Adam juga contoh pemain 1 wonder season yg disign Liverpool hingga sanggup melepaskan Tom Ince sebagai galang ganti.

Akhirnya kelaut .. still a good player tapi tak cukup bagus untuk Liverpool. Pemain lain, Konchesky, Poulsen juga dalam senarai. Yg menariknya mereka di kelab pasca Liverpool, OK plak.



Adam Lallana juga antara contoh lain. Price tag yg tinggi. Namun masih gagal mencapai potensi sebenar. Ternyata dia adalah developing talent. Saya peminat Lallana namun,kita membayar agak mahal untuk Adam Lallana begitu juga Lazar Markovic. Dengan harga mereka kita patut dapat pemain yg dah establish dan bukan develops dalam team yg kekurangan player utama. Neymar , Jame Rodriguez antara contoh pemain mahal tapi cepat establish.



Tak salah nak sign mereka tapi deal kena lebih baik dan bukan price ibarat mereka macam Ibrahimovic yg bertaun taun maintain reputasi.

Dejan Lovren ,dah terang terang hantar transfer request, kenapa masih bid 20juta utk pemain yg dah request transfer out?? Amateur TC?? Saya tak sentuh Lambert sebab dia memang mangsa out of form striker. Dia memang datang sebagai plan C atau D . Sekarang ni dah jadi plan B.



Inilah sebab kenapa kita selalu bid mahal sangat utk non establish players! Sebab 1 wonder season scouting. Terbaru Saido Berahino. Saya peminat Berahino tapi Liverpool harus pastikan bid yg bukan macam nak beli player yg dah 2 , 3 tahun reputasi tip top. January price akan 20-30% lebih mahal.tapi please make a good business dan bukan amateur. Pentingkan aspek teknikal, taktikal dan bukan 1 musim overperform. Dalam erti kata lain mana mana pemain dalam harga 20 juta adalah proven dan bukan overperform 1 season. Nasib baik Soldado tolak bidaan Liverpool dulu.Kadang kadang mereka nampak macam Messi atau Ronaldo sebab member dalam team mereka macam konchesky dan Poulsen. Lepas tu lepaskan talent yg ada atas sebab, dah overload, .

Saya paling kecewa dengan Jack Robinson, adoii...kalau Spearing, Shelvey dan Kelly saya boleh terima lagi .. Satu lagi Adam Hammil dulu, kalau didvelepo dalam prasarana Liverpool ,mantap kot budak tu.



kplm

axello

axellotacts









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.