.

.

Sunday 18 January 2015

POST MATCH VERDICT AND ANALYSIS ANALISIS TAKTIKAL KOMPREHENSIF Please Visit Kp...

Unknown   at  18:18  No comments

POST MATCH VERDICT AND ANALYSIS



ANALISIS TAKTIKAL KOMPREHENSIF



Please Visit Kplm.my untuk gambaran visual lebih jelas!

by Axello



Aston Villa 0-2 Liverpool



Borini Lambert dalam ScoreSheet , Mignolet Clean Sheet !

&039;Complete Performance&039;



Akhirnya Fabio Borini dan Rickie Lambert berjaya memberi waranti kemenangan Liverpool menang 2-0 di away game. Ia adalah sesuatu yang cukup beharga daln Liverpool berjaya mengutip 14 mata dalam 6 perlawanan, cuma Manchester CIty yang berjaya melakukannya bersama. Ia meletakkan Liverpool di tangga ketujuh dengan 5 mata dibelakang sempadan top 4.



Permulaan.



Liverpool cuma melakukan perubahan dengan merehatkan Gerrard dan memasukan Sterling. Jelas kedua dua mereka daripada kategori yang berbeza. Borini sekali lagi diletakkan sebagai top striker dan Rodgers mahu sekali lagi menggunakan correct 9 dan bukan false 9. Lucas dan henderson dictating the middle dalam formasi 3-4-3



Aston Villa



Turun dengan 4-3-3 yang sepanjang perlawanan lebih kepada 4-3-2-1 kerana zonal antara Benteke-Cleverley- Agbonlahor sangat gap.



THIS IS COMPLETE PERFORMANCE



Ia adalah persembahan lengkap menurut Rogders kerana pasukan ini mula mengembalikan Identiti musim lepas. Fluidity football yang tinggi. Liquidity ini ynag membunuh banyak pasukan musim lepas. Henderson jelas nadi pasukan ini.



"Dia selayaknya menjadi kapten, Dia berjaya memimpin dan melakukan hantaran yang baik"

- Phil Neville



Liverpool Break The Deadlock



Penyerang Itali Borini memecah kebuntuan pada separuh pertama dengan voli menarik hasil lifted pass oleh Henderson. Build up

hasil kombinasi one tocuh football antara Markovic, Sterling kepada Markovic kepada Henderson. Henderson melakukan first menarik diikuti second touch yang world class untuk assist Borini yang cuma perlu menghulur kaki utk sitter itu. Pertahanan Villa dalam mod mengelamun/ sleeping defending.



Villa Pressuring untuk Mencari Leveller



Mereka mula lebih pantas di second half. Fabian Delph jelas kunci utama attacking Villa. Dia berjaya melakukan deretan key

passes dan shot assist passes yang gagal disempurnakan. Di hadapan mereka, Villa terpaksa berdepan on-song Simon Mignolet.

Mignolet dipaksa melakukan double saves pada awal perlawanan.



Liverpool Defensive Unit.



Agak keterlaluan jika dikatakan ini persembahan terbaik sebab masih ada banyak ruang diberikan kepada Aston Villa. Namun kali ini semua lebih bertanggungjawab untuk tracking back dan cuba untuk memenangi possession bila kehilangan bola. Lucas Leiva berjaya organizing di tengah dengan baik dan Jordan Henderson menjadi box to box player yang turun naik. Dia melakukan pass

,assist ,defending dan juga blocking. 2 key block dilakukan Liverpool ,satu daripada Henderson dan satu lagi Skrtel.



Defensive unit Liverpool berjaya melakukan 42 clearance berbanding 15 saja oleh Aston Villa bukti Liverpool lebih play safe dan agresif daripada merapu di kawasan sendiri.



Liverpool Build Up



Banyak Gerakan bermula daripada Area Can-Markovic. Markovic jelas telah meningkatkan kualiti permainan dalam pasukan ini.

Di tengah Henderson menyediakan Base dan platform untuk COutinho dan sterling. Dengan Borini yang memang modern 9. Ia adalah sistem yang kembali memberikan fluidity yang tinggi dari middle third dan ke atas.



Aston Villa Lack of Pace and Speed



Mereka gagal menyaingi kelajuan dan kepantasan Liverpool antara punca kenapa mereka kerap terdedah kepada bahaya. Backline Villa berberapa kali melepaskan Borini mahupun Sterling. Organisasi backline mereka yang gemar bermain high line tetapi gagal melakukan offside trap yang efektif.



Borini Sterling dan Lambert.



Borini sebelum ini saya pernah ulas, dia bagus ketika offball namun gugup ketika on ball. Kali ini masih ada simptom itu cuma

persembahan kali ini lebih baik. Manakala Sterling jelas adalah good extra attacker tapi poor finisher. 1 lawan 1 dia decided untuk

melakukan low quality lob. Mungkin dia akan menjadi sasaran sekiranya Liverpool gagal membawa 3 mata penuh.



Mignolet.



Dia berdepan 15 shots on goal. Melakukan 2 atau 3 key save dan beberapa save menarik. Berjaya menutup beberapa kealpaan pertahanan terutama bila Aston Villa meningkatkan intensity dan fokus untuk mencari penyamaan. Mujurlah Lambert mematikan perlawanan dengan gol menarik. Lmabert terus mennjadi antara pemain paling suka menjaringkan gol bertemu Aston Villa.



Kesimpulan



Liverpool adalah pasukan yang lebih klinikal.Dengan masing masinng Villa dan Liverpool melakukan 15 shots on goal serta goalkeeper kedua dua pasukan boleh dikatan dalam prestasi terbaik, Liverpool berjaya meloloskan 2 gol ke gawang lawan.

Ada satu ketika Villa nampak akan mendapatkan sesuatu daripada perlawanan ini namun dihampakan hantaran akhir dan cubaan akhir

yang tak efektif. Ashley Westwood dan Delph antara top performers mereka namun masih gagal membantu. Benteke tidak berdaya mengatasi Mignolet untuk membolehkan GK Liverpool itu mencapai clean sheet ketujuh beliau musim ini.



Ia jelas sati improvisasi nyata di bahagia pertahanan Liverpool musim ini. Rodgers seakan akan sudah menghampiri regular 11 beliau dan formasi 3-4-3 mungkin akan menjadi core tactical untuk baki musim ini. Ia menepis prejudisme yang menyelar back 3 tak sesuai dengan BPL. Rodgers ternyata berpuas hati dengan fluidity dan movement taktikal yang free flow. Dengan energy yang tinggi oleh Henderson dan Moreno sudah pasti ia suntukan utama pasukan ini ketika build up dari belakang. Jordan Ibe memberi persepsi positif kepada penyokong Liverpool.



Saya memilih Mognolet MOTM.



kplm

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.