.

.

Monday 2 February 2015

POST MATCH VERDICT AND ANALYSIS postmatchverdictandanalysis ~By Axello Liverpo...

Unknown   at  13:45  No comments

POST MATCH VERDICT AND ANALYSIS

postmatchverdictandanalysis

~By Axello



Liverpool v West Ham United (2-0)

Anfield&064; 31.1.2015



&039;Reds Reviving The European Spot Hunts&039;



Satu perlawanan yang menarik dan Liverpool menekan dari awal sehingga akhir.



Permulaan



Liverpool dengan 3-4-3 setelah minggu yang sukar. Dengan Gerrard tidak ada di bench di saat saat akhir kerana minor injury. Big boost untuk Liverpool ialah kembalinya Sturridge dan juga kejayaan Sakho untuk fit.



West Ham menggunakan defensive approach dengan Downing menjadi playmaker di sisi diamond serta nolan di diamond spear. Andy Carroll yang menghangatkan tempo perlawanan sebelum ia bermula juga di starting 11.



West Ham Pressuring Early.



West bermula dengan semangat dan intensity yang tinggi menekan Liverpool. Mereka recover dengan cepat dan cuba keep the ball di dalam kawasan Liverpool. Taktikal jelas terarah kepada attack from width dari arah kanan pintu gol Liverpool. Valencia amat pantas , namun lack of option di final third dan organisasi pertahanan Liverpool membataskan final product.



Emre Can Markovic.



Jelas sekali Emre Can tak selesa dengan speed dan pace pada Valencia dan Downing. Markovic banyak membantu recover dan interception di bahagian itu pada masa yang sama Markovic membayangi Downing sepanjang perlawanan sehinggalah Downing menukar intention dari bahagian kanan.

Markovic melakukan

3 shot

3 tackle sepanjang perlawanan. Dia menjana option dan Urgencies.



Liverpool All Attack.

Selepas mendapat tempo dalam suku akhir separuh masa pertama,Liverpool benar benar dominan dan menekan West Ham ke dalam. Diamond West Ham dipecahkan sehingga pasukan itu bermain lebih kepada 4-6-0 bila Carroll turut terpaksa membantu pertahanan. Carroll mengaharapkan connection daripada Valencia dan juga Nolan mahupun Downing. LUCAS dan Hendo di tengah memutuskan connection antara middle third dan final third.



Liverpool Quick Passes and counterpressing

Sekali lagi Rodgers menggunakan counterpressing untuk memaksa lawan tidak dapat build up the game. Liverpool kali ini lebih cepat menghantar bola bila ada option. Ini kerana dengan compact backline yang dibantu 4 midfield yang defensive, West Ham cuma memberi ruang sangat sedikit untuk Liverpool. Banyak one touch passes dilakukan untuk melepasi offside trap.



First Goal

Ia adalah kombinasi quick thinking dan quick touch football oelh sterling dan Coutinho. Kemampuan Liverpool untuk melakukan exchange passes dalam frekuensi amat tinggi menyukarkan West Ham berdepan mazzy run and movement. Sterling lebih tenang dan composure untuk melakukan gol bedepan on form Adrian.



Second Half Total Dominance

Liverpool seakan akan terlalu bebas bergerak. Downing mula hilang arah di tengah dan satu ketika dia berada di zon CB. ALex SOng terpaksa melakukan jumlah tackle yang banyak tapi mujurla dia banyak melakukan professional tackle.



Liverpool mencatatkan 21 shots on goal dan 7 on target. Ia adalah ruting yang dikira negatif. Masih low shost conversion.



Sterling

Dia melakukan 91% hantaran dan berjaya mecipta 3 peluang dan 1 gol. MOTM performance juga bagi saya selepas Coutinho dengan 2 cheeky assist.

Sterling bermula dengan no.9 dan di separuh masa kedua dia mula turun untuk shadowing Downing. Kepantasan yang ada pada Sterling memang sufficient untuk mengawal Downing di kala Hendo dan Lucas lebih kepada Holding.



Coutinho

Saya tak surprise dan tak declare ini persembahan terbaik kerana beliau memang seringkali mempamerkan aksi sebegini. Dia menjadi connector antara middle third dan final third. Mencipta peluang gol dengan kreativiti. Break the defensive line dengan agility.



Sturridge Return!



Sesuatu yang ditunggu tunggu. Sesuatu yanng menjadi excuses paling banyak oleh Fans Liverpool bila kalah atau gagal skor. Sebab Sturridge tak ade, kalau ada...



Yes, he is the valid excuses dan the missing pieces selama ini.

Mendapat peluang awal dan side netting. kemudian dia diberikan sitter depan gol namun , isu baru fit mungkin menyebabkan movement dia tak cukup agile dan pantas. Namun naluti pemusnah striker sejati ini masih ada. Dan dia menjadi game killer !



Ibe

Satu kolum khas untuk Ibe agar anda tak payah frust gagal sign Lavezzi kerana Ibe ini also the real deal. Movement dan agitasi yang luar biasa tetapi kualiti Adrian menghalang dia meraikan gol BPL pertama.



Clean Sheet

Selain Mignolet , organisasi di defensive third jga penting. Dikala Can kurang selesa mengawal Valencia, rodgers meletakkan Can di middle Centre Back. Skrtel diletakkan di RCB. Ini untuk mengurangkan impak Can yang memang offensive. Bila ditengah dia dikawal organisasi Lucas Leiva.



Kesimpulan

Ini adalah perlawanan yang benar benar Liverpool. keep pressuring walaupun sudah mendahului. Bukan dapat 1 gol dan slow down the tempo dan intensity. Keep focus dan discipline. Cuma isu set piece, Liverpool ada 2 peluang gol tapi Hendo gagal menunjukkan kualiti lebih baik. Overall Hendo still a good captain and he is not Stevie G, dont compare them.



MOTM pilihan saya adalah Phillipe Coutinho dan semua pemain adalah dalam form yang baik. Cuma Moreno dan Lallana agak kurang.Dalam sistem compactness yang digunakan West Ham , Moreno kerapkali free dari marking tapi tenik hantara dan shot agak tak menjadi. Lallana masih perlu belajar banyak dalam sistem 3-4-3.



kplm

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.