.

.

Saturday 28 February 2015

TacticalAnalysis : Besiktas 1 Liverpool 0 (AGG 1-1) Pen 5-4 Antaturk Olimpiyat...

Unknown   at  01:43  No comments

TacticalAnalysis :

Besiktas 1 Liverpool 0 (AGG 1-1) Pen 5-4

Antaturk Olimpiyat Stadium 27.02.2015



by Axello



PostMacthVerdictAndAnalysis



Review



Permulaan



**ada sedikit masalah nak dapatkan video footage. Hope u enjoy the minimal graphic analysis.



Liverpool menukar formasi cemerlang 3-4-3. Saya melihat ia lebih kepada faktor teknikal dan bukan taktikal. Ia adalah untuk meletakkan Balotelli di best position dan dia adalah fresh leg. Pada masa yang sama isu injuries dan player absent juga menghantui Liverpool.



Besiktas kekal dengan 4-2-3-1 dengan lebih direct play dari wing. Besiktas kali ini lebih open play berbanding first leg



Liverpool Tewas Penalty Contest



Liverpool tewas pertama penentuan penalti di Eropah dan Besiktas menyingkirkan saingan mereka daripada UEL ,Dejan Lovren terlepas sepakan yang penting selepas Tolgay Arslan menyamakan keduduakan dengan screamer dari luar kotak penalti. Ia adalah gol cukup berkaliti dan juga tajektori yang sempurna. Teknik half volley yang ala &039;Gerrard&039;



Lebih awal daripada itu cubaan Daniel Sturridge diselamatkan Cenk Gonen. Liverpool gagal memanfaatkan berberapa peluang di separuh masa pertama dan media di UK meyifatkan Sterling dan Sturridge sebagai &039;CARE-LESS&039; atau tidak kisah !

Sepanjang perlawnan , Besiktas pasukan yg lebih baik dengan cubaan Demba Ba hampir hampir menghantar Liverpool pulang lebih awal. Besiktas adalah pasukan ketiga yang berjaya menewaskan Liverpool dalam penentuan penalti yang kompetitif selain Wimbledon pada League Cup pusingan ke-4 tahun1993, dan Northampton pada pusingan ketiga pertandingan yang sama pada tahun 2010.



Liverpool mempunyai kenangan bersejarah bila kali terakhir penentuan penalti mereka di Stadium Olimpik Ataturk menewaskan AC Milan untuk memenangi Liga Juara-Juara 2005, tetapi tidak menjadi tidak kali ini.



Kini Liverpool ada satu cup campaign iaitu Piala FA sebagai harapan realistik terakhir untuk trofi musim ini. Mario Balotelli bermain untuk 82 minit dan starting pertama beliau untuk Liverpool sejak 8 November, dan sebahagian besarnya berjaya

mengawal disiplin beliau dikasari berberapa kali oleh Veli Kavlak.



Liverpool kehilangan beberapa pemain utama cedera termasuk ketua pasukan Steven Gerrard, naib kapten Jordan Henderson, bek tengah Mamadou Sakho dan on form playmaker Philippe Coutinho Tetapi berjaya mencipta berberapa peluang pada separuh masa pertama melalui Raheem Sterling mempunyai

dengan sepakan menarik beliau ditepis oleh Gonenk.



RICKIE LAMBERT

Sejak menyertai Southampton pada bulan Ogos 2009, penyerang Liverpool Rickie Lambert berjaya melakukan sepakan pertama pasukannya dalam penentuan penalti.Ini bermakna dia telah menjaringkan semua 35 daripada penalti kompetitif.



Sturridge ada peluang terbaik untuk meletakkan Liverpool di hadapan sebelum rehat, tetapi mengambil terlalu banyak sentuhan dan tidak melakukan direct shot dari close range.



Besiktas mengambil masa 41 minit untuk mendapatkan shot on goal yang pertama, tetapi cubaan Olcay Sahan diselamatkan SimonMignolet. Pasukan tuan rumah bermain dengan lebih banyak bertenaga di separuh masa kedua, Liverpool kehilangan inisiatif dan spark di bahagian tengah .Bekas pemain Jerman bawah 21 Arslan, yang ditandatangani dari Hamburg pada bulan Januari, yang memberikan Besiktas punca kebangkitan.

Ia adalah percaturan sempurna Slaven Bilic. No Chance untuk GK Liverpool.



Liverpool telah memenangi semua tiga daripada pertandingan penalti di Eropah sebelum ini,



Menewaskan Roma di Milan 1984

Menewaskan ACMilan di 2005 perlawanan akhir UCL

Menewaskan Chelsea pada peringkat separuh akhir UCL 2007



"Ia adalah kemenangan Bolasepak Turki." - Slaven Bilic

_____________________

TACTICAL ANALYSIS



Liverpool 4-4-2



Agak mengejutkan Liverpool hadir dengan formasi&039;baru&039;. Mungkin faktor ingin protect the lead dengan back 4 dan juga keinginan untuk memberi peluang kepada Balotelli dan Sturridge involved. Meletakkan Ibe dan Sterling di posisi Winger.Namun impak jelas ialah , fluidity dan free flow yang limited.

_____________________

No service to Twin Striker



Dah menjadi lumrah 4-4-2 , winger akan menjadi main supplier. Dalam kes semalam , ternya Ibe dan Sterling telah gagal. Ibe seakan akan tak selesa dengan terlalu banyak aksi dari Tore dan Hutchinson di zonal beliau. Manakala Sterling pula menderhakai peranan sebagai side midfielder. Dah berberapa bulan dia menjadi no.9 sukar nak menyalahkan Sterling yang dah terlupa dia sebenarnya bermain role yang assist CF. Kesan nyata ialah tidak ada supplying yang sufficient kepada 2 CF yang ada kualiti.

_________________________

Non-decisive/powerless Strikerforce



Terlalu banyak build up yang diakhiri dengan keputusan teragak agak. Terlalu banya fancy play sedangkan pitch pada semalam bukanlah sesuai untuk terlalu overdribble.

___________________________

Besiktas Menyerang Berorientasikan Left Flank



Active Fullback dan aggresive Gokhan Tore memberikan masalah cukup besar untuk Liverpool. Banyak gerakan laju di second half bila Bilic push all out. Kualiti dribling dan speed yang ada pada Tore dan extra support yag cukup aktif daripada Opare yg cukup laju juga membolehkan mereka sentiasa sampai ke final third. Namun banyak hantaran dimatikan dan tak connected dengan Demba Ba. Skrtel sendiri melakukann 2 key interceptions.

__________________________

Besiktas menawan Centre Circle di second Half



Mereka berjaya menngawal centre circle da memudahkan mereka changing direction dan pace dengan mudah. Banyak release passes dilakukan melalui platform ini. Pendekatan third man release digunakan sekerap mungkin.Hutchinson amat dominan di tengah dan dia menunjukkan MOTM display.

__________________________

Besiktas Pressing dan Liverpool sitting too deep



Press,press and press. itulah yang dilakukan Besktas. Jelas sekali intensity yang tinggi Besiktas telah menekan Liverpool terlalu ke dalam. Mereka Pressing dengan more player di final third. Dengan kegagalan Liverpool bersaing secara energy , Besiktas tak mahu mengurangkan tempo mereka. Jelas Liverpool nampak Tired dan cuma menunggu wisel.

___________________________

Liverpool kembali kepada 3-4-3



Saeakan akan agak sukar untuk comemack dengan lack of creativity di tengah untuk melakukan key passes mahupun inviting passes. Rickie Lambert dimasukkan selepas Balotelli gagal memberikan Impak. Namun tak ada real changes dan impak besar daripada

3-4-3 cuma Lallana saja nampak ada bagi sedikit difference.

___________________________

Penalties



Ia adalah ibarat Loteri ! Ia adalah contest yang mewujudkan tekanan berbeza. Tak semua berani nak step up.

Dengan mengeluarkan Balotelli, saya dapat rasakan Rodgers yakin untuk get something di final minutes ataupun masa kecederaan. Dalam erti kata lain , Rodgers mahukan game ini ditamatkan 90 minit sebab pemain akan terlalu exhausted.

Namun percaturan Rodgers &039;GAGAL&039;



Saya sentiasa percaya akan kemampuan Liverpool dalam shootout. Namun kualiti Besiktas amata tinggi dan jelas mereka memang ada solid preparation untuk contest itu. Mignolet jump into the right direction almost everytime namun sukar nak saves

bola yang dalam kualiti tertinggi.



Di pihak Liverpool , Lambert , Allen , Lallana juga membuktikan mereka memang reliable. Agak malang bila Lovren gagal melakukannya. Ia adalah penalti yang teruk. Tapi saya tetap salute dengan keyakinan dia untuk step up dikala ada isu berberapa pemain refuse to take the duty dan Lovren mengambil tugasan itu.

________________



Kesimpulan



Ia adalah kemenangan selayaknya untuk pasukan yang lebih menginginkannya. Intensiti jelas lebih kepada Besiktas.

Liverpool weak team play dan lack of creativity di tengah untuk lebih sharp. Jelas sekali Jordan Henderson dan Coutinho adalah the missing puzzle dalam sistem kali ini. Emre Can bermain di bawah par setelah cukup konsisten sepanjang musim. Bilic melakukan major impact daripada bench mengeluarkan Sosa dan memasukkan Arslan pada minit ke 61&039; dan menjaringkan

gol pada minit ke 72&039;.



As A fan , saya nak ucapkan terima kasih kepada team Rodgers yang dah mencuba sedaya upaya dengan menurunkan skuad yang baik dalam setiap game walaupun ia sekadar UEL. Saya tahu ramai yang dahagakan kejayaan buat masa ini. Keep Faith !

We are Liverpool fan yang terkenal dengan sikap humble dan support pasukan kita walau apa jua keadaan. Lagend Bill Shankly pernah berkata, IF U CAN&039;T SUPPORT WHEN WE LOSE, DONT SUPPORT US WHEN WE WIN. Ayat yang ramai tak tahu yang pengucap ayat keramat itu adalah Bill Shankly.



Kritik dan luahan kekecewaan bukan penanda aras anda tak support tapi ia akan menjadi lain jika terlalu emosi. Saya pun frust apatah lagi pemain Liverpool sendiri.

Ia pengajaran berguna untuk calon Kapten musim depan dan juga prospek seperti Jordon Ibe. Saya harap Lovren akan kekalkan aksi dia di padang dan jangan jadikan kegagalan itu menghantui kebangkitan beliau. We lose because we too soft dalam finishing.



TAMBAHAN



Recap Points To Highlight! (published previously, so pada yg dah baca, just ignore)



1. First Half performance.



Overall , lebih baik daripada second half. Ada berberapa good movement dan solid defensive display. Cuma isu lack of build up play. Liverpool generate attack dengan quick long ball. Saya rasakan BR want to seal the game with away goal pada first half!



2. Strikeforce tumpul.



Starting Line up tanpa seorang balancer utk ultra attacking minded , Balo - Sturr - Sterling.

Menyebabkan no real spark di atas. Pemain too fancy/ kaki gentel. Took to much time too shot. Berbeza dengan besiktas, no room too penetrate mereka try shot secepat mungkin. Agak selfish dan dan bermain as a collective teamplay.



3. 4-4-2



Isu formasi yg dah lama lenyap digunakan kembali. 4-4-2 ternyata not support free flow ,dan low passes football. Liverpool out of their shape.



4. Creativity.



Middle third bertahan dengan baik namun dalam offensive attitude, tak ada killer passes yg banyak. Amat limited ! Ibe dan Sterling &039;hilang&039;

Sterling not a winger anymore. Dia adalah No.10/ no.9.



5. Besiktas intensity.

BILIC injecting speed and opportunist football. Cuba shot sebanyak mungkin. Di second half, kelajuan digandakan dan akhirnya mereka selayaknya menang. Liverpool look exhausted selepas too many games recently.



Player Grading by Axello Tacts :

http://ift.tt/18uOrcV



MOTM: Hutchinson



kplm

axello

axellotactical



FB: Axello Tacts









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.