.

.

Tuesday 10 March 2015

Adakah Ini yang Van Gaal Inginkan. By Axello Ingat perlawanan world cup Holla...

Unknown   at  20:58  No comments

Adakah Ini yang Van Gaal Inginkan.



By Axello



Ingat perlawanan world cup Holland vs Spain dimana Holland menang 5-1. Pada 14 June 2014 saya simpan satu analisis total football membelasah tiki taka. Dalam ruangan komen saya sempat menaip, total football akan sukar untuk diimplement di BPL sebab ia memerlukan pemain yg betul betul dan suasana BPL adalah core 4-4-2 dan 4-5-1 yg menggemari physical football. Dalam analisis yg membawa anda kepada 2 link definisi Tiki Taka dan total football. Memang tak rugi anda baca artikel retro saya ini. Tapi maaf jika grafik yg sangat minimal



Jika ada rakan rakan anda yg fans Man UTD, atau memang ada penyokong MUFC disini. ajak mereka baca artikel ini. Ia adalah satu samplemakmal paling hebat untuk total football dengan asas 3-5-2. Ia menjadi CV yg meyakinkan peminat Manchester United akan revival di OT JIKA Van Gaal mengambil alih. Ia artikel tanpa bias walaupun LvG dah sah menjadi pengurus baru MUFC masa ini, saya tetap sentiasa beri kredit tertinggi untuk beliau. Jauh di benak hati penyokong seteru saya memang gentar dengan pencapaian LvG di World Cup yg akan diinstall di OT. BAHAN Bacaan ini lebih bermakna jika anda ingat game ini.

-------------------



Ini adalah Hujah post match saya.



POST MATCH ANALYSIS



Total Football Vs Incomplete Tiki Taka



NETHERLANDS VS SPAIN



Siapa menjangka menang sampai 5-1 . Tiki taka bukan taktikal yang digeruni lagi?? Bayern terkulai , Barca terkulai musim ini . berikut adalah analisis taktikal saya.



Penulisan saya tentang total football sebelum ni sila rujuk link ini



http://ift.tt/1p4eKZC



Tiki taka rujuk link ini



&064;[c3Rvcnk6UzpfSTIxNDg4ODM3MTkxNzgzNTo2NTY3NTQxMjc3MzEyNTU=:&064;[c3Rvcnk6UzpfSTIxNDg4ODM3MTkxNzgzNTo2NTY3NTQxMjc3MzEyNTU=:http://ift.tt/UBhh4H]]

---------------------------------



1.Formasi dan tactical surface



Spain bermula dengan cukup baik , sangat sukar melihat Netherlands mendapat bola . Jelas gerakan mereka based on fluid quick passes football dalam formasi 4-1-2-1-1. Tapi Netherlands yang bermula dengan3-5-2 dengan robben di bahagian supporting role di kiri , RVP di tengah . Robben tidak bermain sebagai inverted winger seperti posisi dia di Bayern Munich. Ini bermaksud dia dikurangkan tugas untuk melakukan shot dan lebih kepada tugas no.10 iaitu assistant kepada no.9. mereka bermain target man striker.Namun sepanjang tempoh first half 3-5-2 sukar nak hidup , jadi ditukar ke 5-3-2 dan fluid ke 3-5-2 di second half barulah jadi.

---------------------------

2. Total football



Separuh masa pertama bukanla cerita total fooball kerana ia milkik tiki taka walaupun tiki taka spain tak setajam zaman Villa Torres masa 2010. Second half play by Holland memang luar biasa. Fluidity shape yang mereka tunjukkan , hampir keseluruhan separuh masa kedua mereka bermain 3-5-2 dengan roben bermain false 9 di second half . Ini kerana ketiadaan Van Der Vaart untuk bertukar role dengan sneijder dalam memainkan role itu . Robben yang memang pure winger player ditolak ke zon no 10 dan no.9 selari dengan RVP dalam 3-5-2. Di first half robben tenggelam kerana sistem 4-2-2-1-1 yang sering menarik Robben untuk &039;mengigau&039; ke sayap walupun dia sepatutnay bermain di zon Second Striker. Dalam 3-5-2 , Blind dan Janmaat menutup zon sisi untuk menolak Robben ke dalam . WOW 3-5-2 is the best way to beat tiki taka.

---------------------------

2. Spain lack of energy



Tiki taka memerlukan anda sentiasa generate energy di tengah , ternyata Xavi dan Iniesta tak selaju dulu dalam decision making dan movement. David Silva try hard tapi sistm Manchester City yang direct attacking play dengan solid support oleh box to boxseperti Yaya dan Fernandinho tak wujud dalam team spain . kalau silva / playmaker lose ball dia kena track back sendiri . Kenapa drop nama Isco ??.

----------------------------

3. Spain slow closing down



Robben sendiri pasti terkejut dengan lack of pace ketika closing down . Pique Ramos , Alba dan Azpi macam tak tahu apa nak buat bila diserang. Berbeza dengan cara mereka sebelum ini. Ini kerana dah dibunuh gol ketiga terus tak semangat. Azpi dan Alba terlalu wide dan ini diambil kesempatan oleh Holland dalam 3-5-2 dimana RObben dengan pace yang ada mendominasi area belakang Busquet dengan speed. Saya boleh katakan ketiadaan Alonso menjadikan spain lebih rumit bila Xavi Iniesta tidak memberi support ke dalam defensive area.

--------------------------

4. Brilliant Wingback play



Daley Blind membuktikan dia menjadi pewaris sejati total football .Decisive pass , incisive run , quick tactical awareness dan energetic solid performance. Inilah yang kita lihat dalam total football yang ada dalam Van Bronckhorst

----------------------

5. 5-3-2 defensive



Holland turut menggunakan 5-3-2 bila diserang . Holland effectif alam menukar formasi kerana total football demands players dengan brilliant tactical awareness dan kemampuan bermain multi -positions attributes. Tactical ini sanagt senang untuk converted ke 3-5-2 bila anda ada pemain seperti blind , janmaat dan indi dalam pasukan.

-----------------

Kesimpulan



Spain mungkin boleh kalah lagi teruk mungkin 6 atau 7 , tapi Holland mempersia-siakan berberapa peluang . Pemain spain yang ada tak mampu untuk bermain energetic tiki taka yang explosive dan stamina tinggi . Xavi , Iniesta terutamanya yang menjadi enjin twin cam spain sekian lama. Azpi patut belajar dari Arbeloa , macam mana bermain dalam tiki taka dan bukan too aggression tanpa check kedudukan DMF. So next game , mungkin Mata dan Pedro akan diturunkan dalam 4-3-3 . Van Gaal yang mecipta formasi ini berberapa minggu lepas setelah kehilangan pemain seperti VdV , Huntelaar meggandingakan Robben dan RVP sebagai pemain yang bermain di zon no.9 . Berbeza dengan kempen holland sebelum ini , RVP dan Robben ialah deputy kepada striker di flanker. Tapi RVP selepas 2010 adalah pure no.9 dan Robben , brilliant positioning.



SO, Congrats the Oranje

--------------

Ini adalah artikel taktikal dan bukan nak sarcasm,prejudice atau poyo.



Kplm

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.