.

.

Friday 3 April 2015

Kolum : Apa masalah Bolasepak di Malaysia ? By Axello ** ini adalah pandangan...

Unknown   at  14:18  No comments

Kolum : Apa masalah Bolasepak di Malaysia ?



By Axello



** ini adalah pandangan amateur dan peribadi.



Ia adalah persoalan yang sudah lama dan tak akan basi kerana sentiasa ditanak dan dipanaskan. Saya memberikan skop kepada holistik dan bukan sahaja pasukan atau pemain skuad kebangsaan tetapi saya menyuluh kepada semua termasuk pemain pasukan negeri dan kelab. Ini adalah point utama saya.



Asas Teknikal



Controll

Bukan bercerita soal technical brialliant tapi asas. Paling asas ialah kawalan bola. Ini pun ramai yang kelaut. Controll bola amat asas. First touch adalah paling penting. Kegagalan atau kelemahan aspek ini ibarat anda mahu menulis tetapi anda tak tahu nak pegang pen atau pensel.



Hantaran

Aspek penting dalam build up. Receiving dan supplying / distributing. Ia lebih dari sekadar long ball dan short passes atau elemen pasing yg lain. Tetapi skop lain lebih penting. Off ball position dan movement untuk menerima passes. Ada yang kekadang syok sendiri dan terlalu statik. Berdiri tegak di kawasan yg sukar menerima bola mahupun menggerakkan bola bila sudah menerimanya.



Terlalu banyak long passes dan backpasses yg bukan build up passes. Tak ada wow element. Jangan jadikan surface padang sebagai isu. Sebab orang jepun yg bermain di padang lawa pun tetap mampu menang disini. Kekadang usaha untuk bermain interchage passes tu ada tetapi macam tak ada hala tuju atau tak ada &039;program&039;. Terlalu tak ada skrip. Memang bola bukan sukan yg anda boleh plan 100% tetapi harus ada tactical shape, style dan base. Yang pasti elemen ini agak hodoh.

----------------------

Faktor fizikaliti



Stamina dan Fitness



Apabila anda atlit sukan profesional anda menjadikan badan anda sebagai radas utama untuk kerjaya anda. Harus dijaga sebaik baiknya. Nutritionist atau fitness coach tak akan ada di sisi anda 24 jam. Elakkan diri daripada merokok misalnya. Sebab anda mungkin tak sehebat Wayne Rooney. Walaupun dia merokok tapi dia ada extra effort yg luar biasa untuk membayar balik suntikan nikotin yg negatif dalam badan.



Bila di padang ramai tercungap cungap tak kira yg merokok dan yg tak, walaupun baru 30 minit dan berkurangan energy. Bila letih segala fokus dan cara kerja akan berkurangan. Stamina dan fitness amat amat penting. Di Eropah mereka melakukan saringan fitness hingga ke fasa sebelum kick off.



Pada pihak yg memilih pemain mungkin pilihan terhad kerana level fitnes adalah hampir sama. Tetapi kekadang sesetengah player mungkin tak layak pun dipilih atas sebab teknikal dan bukan fitness. Akibat fatigue , fikiran pun bercelaru dan efek kepada mental yg gagal menyerap tekanan dan mendorong kepada silly tackle atau incident.



Saiz dan graviti



Ia bukanlah isu utama lagi. Jika era 90 an kita boleh dimomokan dengan isu saiz. Tetapi dalam era bolasepak moden pemain saiz kecil atau yang memiliki titik graviti rendah sebenarnya boleh bersaing. Berpaksikan evolusi di Barca. Mereka rata rata lebih kecil berbanding pasukan Eropah lain.



Jepun dan Korea Selatan sentiasa menjadi ancaman pasukan lawan. Sebab aspek teknikal dan stamina mereka dah tak ada masalah. Jadi isu saiz pun mereka dah atasinya. Kalau tahu badan kecil janganlah gatal sangat nak main long ball yg leads to duel battle. Ditambah dengan faktor long ball ratio yg rendah dan low duel battle.



--------------------------

Taktikal



Mungkin tak banyak yang boleh saya rungkaikan, sebab aspek teknikal dah lemah. Ini adalah puncak piramid dalam pembentukan pasukan. Jadi bila yg di kaki piramid weak macamana nak membentuk taktikal yg baik , elusif, eksklusif dan beridentiti. Saya bukan nak propa tetapi saya suka corak pasukan sperti Indonesia. Walaupun mereka kerap tewas dan bukan kuasa dominan di Asia Tenggara tetapi mereka tetap ada tacticl shape dan style. Dari era Bambang Pamungkas, Elli Aiboy, Titus Bonai, mereka tetap cuba bermain exclusive football. Begitu juga thai dan Vietnam.



Memang terhad untuk menyerapkan taktikal. Dan terpaksa bermain direct football. Build up sehala dan cross dari wing. Letak la siapa saja jurulatih dengan asas teknikal yg lemah saya tak rasa ia tugas mudah. Macam mana nak drive kereta kalau kereta itu memang tak berapa siap. Dan macamana nak siapkan kalau komponen tak cukup. Macamana nak jadikan ia kereta yg bagus kalau komponennya cukup tapi cap ayam.

Kita pernah ada Claude Le Roy yg berjaya di kejohanan AFCON tetapi clueless di Malaysia.



Jadi saya tak mahu sentuh isu apa taktikal sesuai. Aspek intensity, tactical fluidity dan acidity dan banyak lagi kalau dibincangkan agak buang masa sebab aspek teknikal lemah



Akhirnya !



Saya tak pandai berbicara soal FAM, tapi nak tak nak badan ini harus lebih pragmatik. Gunakan filtering/tapisan yg ketat dari peringkat Liga lagi. Usaha sudah ada untuk memastikan pemain import bukan dari gred rendah tapi macamana pemain tempatan ? Pemantauan lemah dan rekod database yg rendah. Harus perketatkan dan dipantau graf dan data performance mereka agar mereka kekal kompetitif. Di BPL mereka siap ada pemeriksaan jantung sebelum game untuk memastikan pemain capable menampung intensiti perlawananan. Nak ke Piala Asia pun susah ! Sebagai fans kita terpaksa menerima yg kita cuma kompetitif di kejohanan serantau seperti Sukan Sea da Suzuki Cup. Kalau lemau dalam kejohanan ini memang patut penyokong kecewa kerana ia memang platform tak sehebat Piala Asia. Tak payah bicara layak ke suku akhir piala Asia , layak ke Piala Asia secara merit bukan atas tiket penganjur) pun peminat dah bangga. Piala dunia ???



kplm

axello



Fb Axello Tacts









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.