.

.

Sunday 19 April 2015

Letter Surat Untuk Evolusioner Jurgen Klopp ! From Axello Sementara nak st...

Unknown   at  12:15  No comments

Letter



Surat Untuk Evolusioner Jurgen Klopp !



From Axello



Sementara nak start moto balik dikala hujan lebat di Sepang ni. Saya tulis sedikit surat ringkas.

Bacalah ia !



Mungkin tak ramai yg mengetahui dan memberi perhatian kepada BvB Borrusia Dortmund lebih daripada apa yg berlaku sejak 7 tahun kebelakangan ini. Ya memang kelab ini pernah mengejutkan Eropah dengan golden generation pada Uefa Champions League Final pada 1993. Dan menjuarai Uefa cup pada 1997.



Mereka adalah pasukan yang sentiasa dibayangi oleh pasukan seperti Bayern Munich, Schalke04, Bayern Leverkusen di peringkat domestik.



Namun di tangan Klopp semua berbeza. Mereka bukan sahaja keluar daripada bayang bayang pasukan tersebut malah mereka menjadi bayang bayang ngeri pasukan seperti Bayern Munich.



Kemuncaknya pada tahun 2013 mereka menempah slot dalam finalis All German Affair dan tewas di tangan Bayern dan pastinya tak ramai kaki betting di seluruh dunia berani mempetaruhkan duit all in untuk Bayern.



Evolusi Klopp di Dortmund menyebabkan Bayern panas punggung. Dari Louis Van Gaal hinggalah ke Jupp Heynckess semuanya dipecat kerana dominasi Dortmund. Walaupun Heynckess memenangi UCL namun, berita Pep Guardiola akan masuk sudah dilakukan lebih awal oleh Bayern kerana kelibat Dortmund di peringkat awal dan Kejohanan Domestik.



JurgenKlopp : I Quit !



Pada 15 April 2015, Klopp menyatakan secara terbuka perletakan jawatannya dan turut menyatakan dia sudah pun membeli tiket full season untuk musim hadapan di Signal Iduna Park. Ia amat memeranjatkan semua. Dikala memang ada mulut yg menuntut dia bertanggungjawab dan meletakkan jawatan,kini mungkin dalam 30% golongan tersebut terkedu dan tidak menjadi keyboard warrior untuk seketika.



"Saya selalu berkata bahawa masa ini saya rasa saya bukan lagi jurulatih yang sempurna untuk kelab luar biasa ini, saya akan tetap berkata begitu," kata Klopp.



Kontraknya patut berakhir pada musim panas 2018.



"Ada yang Harus berakhir sekarang, walaupun hati saya sebagai manusia, tidak pernah puas dan tak mahu ia berakhir," katanya lagi.



"Tetapi saya benar-benar yakin bahawa saya melakukan perkara yang betul. Saya tidak mempunyai sebarang contact dengan kelab-kelab lain."



Jelas kelihatan bersedih ialah pengerusi Dortmund iaitu Watzke yang berkata:



"Kami sentiasa mencari kepersepakatan dalam mengambil keputusan, dengan cara itu kami telah mencipta kejayaan yang luar biasa dalam 7 tahun ini. Ia akan berakhir pada akhir musim ini." - Watzke



Zorc menambah:



"Dalam tempoh tujuh tahun yang lalu, kita telah &039;mnulis&039; satu cerita bola sepak dongeng versi moden dengan Jurgen, sebagai pelakon utama. Anda telah memberikan kelab ini begitu banyak tenaga dan semangat.."



Who Is Klopp ?



Dilahirkan di Stuttgart, Klopp datang ke Dortmund pada musim panas tahun 2008 selepas tujuh tahun di FSV Mainz 05, kelab di mana beliau telah menghabiskan keseluruhan kerjaya beliau sebagai permain.



Bersama-sama dengan Watzke dan Zorc, beliau membina sebuah pasukan baru di Dortmund, memenangi dua kejuaraan Bundesliga dan Piala Jerman, dan mara ke perlawanan akhir UEFA Champions League 2013, tewas kepada FC Bayern Munchen.



Apa Yang Klopp Lakukan



1. Expensive football dan Varian Taktikal



Sejak era Klopp beliau sentiasa mahukan Dortmund bermain expensive football ala ala Tiki Taka. Dengan bakat muda seperti Kagawa, Sahin, Lucas Barrios,Subotic, Gozte, Lewandowski, Kuba bersama veteran seperti Weidenfeller , Kehl, Friederich, Dede ,Santana , Antonio Silva dan ramai lagi. Pasukan muda yg mengejutkan Eropah dengan menjuarai Bundesliga pada 2010/2011.



2. Pembangunan Bakat Muda dan kebebasan serta kepercayaan untuk bermain.



Di bawah Klopp, Dortmund bertekad memberi kepercayaan kepada bakat baru. Maka muncullah bakat seperti Mario Gotze dan Mats Hummels dan memiliki price tag yang besar di pasaran Eropah. Pemain seperti Shinji Kagawa dan Robert Lewandowski antara contoh yang cukup jelas bahawa Klopp memang pakar dalam mengesan dan menggilap batu menjadi berlian dalam bolasepak dunia.



3. Dortmund kompetitif dan menjadi kuasa baru Eropah.



Dortmund Klopp, amat bertenaga, pressing football dan semangat kebersamaan yg sentiasa bertungkus lumus. Mereka sentiasa bermain attractive football dengan skala kelajuan luar biasa. Tempo dan falsafah mereka adalah memberikan kebebasan pemain bermain dalam teknikal masing masing dan cuba intergrasikan ia secara unit. Sebab itu tak ramai pemain Dortmund yg keluar darinkelab ini akan bwrjaya kerana mereka terpaksa dikawal pleh sistem dan formasi.



Klopp dan anak anak muda beliau mencapai kemuncak pada perlawanan akhir Piala Jerman 2012, apabila Dortmund membelasah Bayern 5-2 di Berlin.



"Klopp adalah perpindahan terbaik saya sebagai Pengurus Besar," kata Zorc sejurus selepas tamat perlawanan tersebut.



Lewandowski telah menundukkan Real Madrid pada 2013. Aksi yang tak akan dilupakan oleh penyokong the Galaticos dalam 2 timbal balik.



Selepas Dortmund memenangi gelaran Bundesliga secara 2 tahun konsekutif, 2010/2011 dan pada musim 2011/ 2012, Klopp berkata:

"Apa yang sedang berlaku di sini adalah &039;gila&039;. Taj ada pasukan lebih berhak untuk menjadi juara selain kami. Kami tidak tewas dalam 26 perlawanan berturut-turut , itu gila. "



4. German, Poland National Team



Bos pasukan kebangsaan Joachim Low bersetuju. "Klopp telah melakukan kerja yang cemerlang di BVB," katanya. Dan deretan pemain Dortmund dipanggil mewakili German dalamsemua peringkat termasuk senior. Weidenfeller dipanggil semula dalam usia yg sudah lewat.



Pada kempen Euro 2012 ,Poland menjadi surprise package dengan bola sepak kualiti tinggi. Kebanyakan key player berpengkalan di Dortmund.



Penurunan 2014/2015



Walau bagaimanapun, Banyak perkara-perkara yang kurang menjadi musim ini. Keputusan Klopp telah menjadi ibarat deja vu apa yg pernah dilakukannya di Mainz, di mana dia meletak jawatan selepas gagal untuk memenangi promotion ke Bundesliga pada tahun 2007/08.



"Saya adalah Jurulatih yang lebih baik daripada saya pada tahun 2012," kata Klopp pada bulan Disember lepas, apabila pasukannya terperosok ke dasar liga.



"Malangnya, ini tidak ditunjukkan dalam table."



Sebab Utama Kejatuhan



Lebih 3 tahun mereka bertahan dengan pemergian marquee player. Bermula dari Kagawa dan Sahin diikuti Goetze dan Lewandowski. Stok mereka sentiasa cukup untuk menutup kehilangan stok yg transfer out. Namun impaknya amat jelas, mereka akhirnya tidak mampu mengekalkan survival apabila tidak mampu melahirkan satu kelompok bakat muda seperti sebelum ini.



Reus kerap injured manakala Immobile dan Aubameyang tidak cukup konsisten dan resilience. Pasukan ini semakin merudum selepas kegagalan mendapatkan sesuatu walaupun bermain baik. Mungkin kehilangan lethal Striker seperti Lewandowski adalah paling teruk impaknya berbanding yg lain. New players means new system terpaksa dimasukkan secara resesif. Akhirnya Dortmund dan Klopp akur akan ketidakmampuan menghasilkan produk baru yg istimewa.



NotaAkhir



Ia adalah perletakan jawatan yg diratapi seluruh dunia. kerana Klopp adalah figura yg amat dihormati dan digemari oleh ramai orang. Peminat Dortmund pasti lebih merasa kehilangan beliau. Saya berharap Dortmund akan bangkit. Dalam penulisan saya pada tahun lepas saya pernah menulis tentang punca punca kejatuhan Dortmund.



Saya memang mengagumi Klopp sebagai tactician dan man management skills. Cuma masalahnya ramai pemain muda beliau &039;menderhaka&039; dan memilih untuk ke kelab lain atas dasar material daripada meneruskan cengkaman kuasa Dortmund. Sayang sekali kelab seperti ini tidak dikekalkan legasi oleh kelompok pemain era Klopp. Prinsip Klopp adalah sentiasa memberi kebebasan, menghormati keputusan dan kehendak pemain dari segi cara bermain di padang hinggalah keputusan di luar padang. Faktor kuasa kewangan juga mungkin menjadi faktor yg tak dapat dinafikan.



Dortmund akan bertemu Bayern dalam perlawanan separuh akhir Piala German pada 28 April, dan banyak peminat akan berharap bahawa cerita Dortmund Klopp akan berulang.



Goodbye Klopp , Cant Wait To See You Comeback in World of Football.



Kredit foto : zezo cartoon



kplm

axello









petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.