.

.

Wednesday 22 April 2015

Rogders Vs Klopp Saya menulis kolum ini untuk melihat adakah Klopp adalah peng...

Unknown   at  01:24  No comments

Rogders Vs Klopp

Saya menulis kolum ini untuk melihat adakah Klopp adalah pengganti terbaik untuk Rodgers.

RATE kemenangan sebagai Coach

BR v JK
Wins 47.5 49.5
Draw 21.4 23.4
Loses 31.1 27.1

Formasi

Kedua dua mereka adalah manager yang sangat fleksibel dalam formasi. Boleh mengubah dan mengendalikan formasi alternatif akibat kecederaan pemain utama ataupun mencipta formasi baru bila kehilangan star players.

Falsafah Bolasepak

Rodgers - Attacking football, Fluid Free Flow Football. Bolasepak moden dan intergrasi hole play no.10. Energertic Football ,reason kenapa pemain seperti Gerrard tak mampu menampung energy level yg digunakan. Jika di City, Frank Lampard relax jer boleh main.

Low passing football
Lebih berkesan jika ada twin striker Yg serasi dan box to box player dalam padang

Klopp - Low Passing football dengan Hard couterpressing ala Klinsmann style. Intergrasi hole play dan false 9 yg efektif. Reus antara false 9 terbaik dunia dibawah Klopp.
Lebih berkesan jika ada target man dan box to box player dalam pasukan.

Pengurusan Budget

Rodgers - Berani menjual star player yang mahu keluar. Banyak membeli developing talents dan gagal menarik marquee players.

Klopp - Lagi tak kisah untuk melepaskan marquee players. Juga memlilih untuk membeli developing talents. Kerap membeli semula bekas pemain dan mereka yg kembali untuk second spell kebanyakan gagal menyerlah.

Loyalty

Kedua dua mereka boleh dikatakan loyal. Pada musim lepas, Barcelona pernah approach untuk menyenaraikan Rodgers sebagai salah satu calon pengganti Tata namun Rodgers menjawab &039;Liverpool adalah destinasi bukan persinggahan&039;.

Walaupun Klopp meletakkan jawatan selepas musim ini , dia masih dikira loyal kerana deretan offer dari kelab lain untuk beliau sebelum ini ditolak.

Kesimpulan

Klopp cukup mirip dengan style Rodgers. Dan jika dia menjadi pengganti Rodgers, anda cuma expected new enviroment dan new mood dalam pasukan sedangkan pendekatan dan man management mereka amat persis. Mungkin Klopp ada lebih banyak title di Bundesliga dan Rodgers masih 0 disini.

Ia bukan perubahan seperti era KD ke Rodgers yg benar benar pragmatik dan ketara dari segi falsafah bolasepak dan man management.
Bagi saya, pada yang mahukan Klopp sebagai pengganti Rodgers adalah golongan yang masih sayangkan falsafah attacking football dan passing game. Jika ya ! Anda memang percaya, LFC sudah ada gameplay yg menarik diterapkan Rodgers tetapi sudah tiba masanya tukar angin.

Kedua dua mereka Menerima impak kerana penjualan striker prolifik dan masalah kecederaan pemain. Mereka juga gagal menggunakan Italian style attacker dengan berkesan ,Immobile dan Balotelli.

Saya hormati apa saja pendapat dan diskusi anda. Kita bebas menyuarakannya dan saya terbuka menyatakan, masih support Rodgers as a manager walaupun FSG kini Atau pada akhir musim ini ada alasan konkrit untuk menukar pengurus. Namun jika Rodgers dipecat, saya akan berkata Klopp is better than Rafa untuk menyambung legasi taktikal yg ditinggalkan Rodgers.

Rafa adalah manager penuh pengalaman dan pengaruh namun dia ada style yg jauh berbeza dan akan mengambil masa sekali lagi untuk install. Tak hairan kenapa dia jual Coutinho di Inter kerana dia bukan fancy football tactician, dia adalah lebih direct football tactician. Rafa lebih stagnant dan tak suka multi role atau positioning exchange yg terlalu fluid dalam padang. Anda winger, buat kerja winger. Anda striker, stay as striker taknpayah buat kerja no.10 sperti mana Suarez buat di LFC. Seperti mana Sterling dan Coutinho mahupun Hendo, Lallana dan Markovic yg kerap dan bebas bertukar role dan turun naik di dalam padang. Rafa terkenal dengan sikap, bila ambil alih dia akan gunakan player sendiri sedangkan team LFC yg ada sarat dengan prospek yg patut dibangunkan untuk menjadi great talent.

kplm
axello




petikan dari Laman Web/FB Kelab/Penyokong LFC Malaysia

About the Author

Write admin description here..

0 comments:

Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.